“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 27 juni 2010

Hoogvliegersdag Schiphol 2010

Afgelopen zaterdag was er weer een Hoogvliegersdag, deze keer op onze nationale luchthaven Schiphol. Erg gaaf natuurlijk, in het hart van de Nederlandse vliegerij.
Het doel was natuurlijk om zieke kinderen hun ziekte weer even te laten vergeten door ze piloot voor één dag te maken (wat weer goed gelukt is!), maar een leuke bijkomstigheid was dat er vliegtuigen van Rotterdam naar Schiphol moesten. Een uitgelezen mogelijkheid om EHAM in het logboek te kunnen zetten, iets wat anders niet zo snel zou gebeuren vanwege de enorm hoge kosten (Schiphol sponsorde dit op deze dag...).

Op zaterdagochtend waren we dan ook al om 07:30 op EHRD. Mark, Michel en ik zouden met de Diamond naar Schiphol vliegen. Toen Mark en ik aankwamen was Michel al bezig met het tanken van de kist zodat 'ie vol mee kon. Michel wilde de heenvlucht graag vliegen en proberen er een instrument nadering van te maken. Nog vóór kwart over acht hingen 6 of 7 vliegtuigen van VCR in de lucht naar Amsterdam.



Aangekomen bij reporting point Victor, net buiten de EHAM CTR, kregen we van de toren te horen dat we op baan 04 zouden gaan landen, volgens een speciale procedure (threshold base leg) omdat er druk geland werd op baan 36R. Dat betekende haaks aanvliegen op de kop van de baan (vlak over een hangaar heen), bocht naar rechts en meteen final op voor de landing. Hoe dat eruit zag? Nou zo...


        Met dank aan Len Kramer
Best wel spectaculair dus! 
De setup op Schiphol oost was groots. We hadden een enorm terrein (apron) voor de ongeveer 20 kleine vliegtuigen en er waren een paar serieus grote vliegtuigen die meevlogen, zoals de PH-LSV, een Dassault Falcon zakenjet, de PH-JAX, een Beech King Air turboprop en een Dornier 28 van de Marine.


Kortom, veel materieel. 
De dag verliep weer op rolletjes dankzij de perfecte organisatie van de stichting Hoogvliegers. Inmiddels hebben ze een goed geoliede machine. In de toren van Schiphol zat zelfs een aparte verkeersleider die al het Hoogvliegers verkeer regelde. Erg goed geregeld!
Er zouden ongeveer 100 kinderen komen, maar om e.e.a. reden viel er een groep van 30 af waardoor we al tegen 14:30 door de vluchten heen waren.
Time to go home dus. 
Michel vloog een andere kist terug (de PH-WKB) en ik zou de Diamond terugvliegen met Mark als co.
We stegen weer op van baan 04, en mochten daarna een 'inbound tower' vliegen. Dat betekende na take-off meteen een flinke bocht naar links waarna we op 500 voet langs de toren van Schiphol vlogen. Terwijl we langs vlogen hoorde we op de radio 'ziet er goed uit mannen'. Aardige gasten daar in de toren.  :)
We moesten een westelijke koers blijven volgen richting Zandvoort, waar Mark afscheid nam van de toren. Bedankjes werden uitgewisseld en we verlegden de koers naar het zuiden, langs de kust.


Onderweg kwam Mark met het idee aan EHRD tower een simulated ILS approach te vragen voor baan 06. Had ik nog maar één keer gedaan tot nu toe (tijdens de nachtvlucht), dus goed idee!
We meldden ons aan t.h.v. Hoek van Holland en vroegen of we die ILS landing mochten doen. Dat was geen probleem en we werden zelfs overgezet op Approach voor vectors. Daar kregen we er twee van (eerst 150 en daarna 090) waarna we op 2000 voet opgelijnd waren met de localizer van de ILS van baan 06. Net toen we 'established' waren riep approach ons op om over te zetten naar tower. En zo vlogen we de ILS af. Ging redelijk goed, maar ik moest wat snelheid gaan minderen en vond het lastig de glideslope netjes op de lijn te houden. Maar al met al best een aardige poging.  :)


Na de landing de kist geparkeerd en de boeken uit de tassen gehaald voor de administratie van alle vluchten die met het vliegtuig waren gedaan die dag.


Het was weer een heel bijzondere dag, zie ook hier op de officiële site van de stichting Hoogvliegers.
Ik stond samen met Arjan een tijdje de gasten te verwelkomen op de parkeerplaats, en als je dan vroeg of er piloten achterin de auto's zaten gingen heel enthousiast de vingertjes omhoog. Geweldig!  Echt een fantastisch evenement zo'n dag. De volgende is op mijn thuishaven, 'tuurlijk ben ik er dan weer bij!

Geen opmerkingen: