“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

dinsdag 24 augustus 2010

Direct Zoeterwoude / low clouds

Afgelopen week weer een leuke en een bijzonder(e korte) vlucht gemaakt.

De eerste was weer met de PH-SVP Piper Archer, afgelopen woensdagavond. Ik had een klant uitgenodigd om mee te gaan vliegen als bedankje voor de leuke business die van hen heb gekregen de afgelopen tijd. Weer 'ns wat anders dan een etentje.

Met twee medewerkers van de ICT club zouden we een scenic rondje doen vanaf EHRD: eerst over Zoeterwoude, daarna over Leiden naar de kust, bij Noordwijk naar het zuiden, Maasvlakte(n), Maeslantkering, en via de Nieuwe Waterweg / Euromast terug naar Rotterdam. Het weer was super om te vliegen. De hele dag was het donker, grijs en nat geweest, maar precies volgens voorspelling klaarde het op vanuit het westen.

Na de briefing op de club (...als de motor mocht uitvallen...) vertrokken we naar de kist. Tanken niet nodig, branstof genoeg aan boord. Ik had volgens het logboek zelf als laatste op deze machine gevlogen, dus alles was nog zoals ik het had achtergelaten.
Na take-off van runway 24 mochten we een right turn out, direct Zoetermeer, op 1300 voet. En natuurlijk wegblijven van ILS 24.

Zoeterwoude was snel gevonden, klachten over geluidsoverlast mogen naar de gemeente.  :)
Daarna het geplande rondje afgevlogen. Boven de havens van Rotterdam weer die penetrante olie lucht die daar wel meer hangt. Je zal er toch in de buurt wonen...
Het spelletje 'spot de Euromast' werd door niemand gewonnen, de passagiers zaten er straal langs te kijken. Tis ook wel een beetje armoedig ding van bovenaf.

Terug naar het veld via Pappa, righthand circuit runway 24. Keurige landing en veilig terug op het veld. De passagiers hadden genoten van de vlucht en waren erg enthousiast. Foto's komen nog een keer mijn kant op.

--

Afgelopen zondag hadden we de tweede poging voor de ATCbox fly-in gepland. We zouden met 4 vliegtuigen naar Texel vliegen. Maar, net als een paar weken geleden zat het weer -weer- niet mee. Zeer laaghangende bewolking (De Kooy overcast op 700 voet, FEW op 500) en regenbuitjes.
Na verzamelen op de club besloten we dat Texel sowieso no go was gezien het weer onderweg, maar als alternatief zouden we dan met drie vliegtuigen vol met passagiers naar Midden Zeeland gaan. Want vliegen is vliegen!

Vol goede moed dienden we (Mark, Arjan en ik) de vliegplannen in en bereidden we ons voor op deze vlucht. Gezamenlijk gingen we naar buiten voor de pre-flight inspectie. Het begon alweer te regenen.
Ik had Victor en Marcel mee als passagiers in de PH-SRP.

Na de run-up bij V2 vertrokken we van baan 24. Ik steeg als eerste op en al snel merkte ik dat de verplichte vlieghoogte van 1000 voet voor de Hotel departure niet gehaald kon worden. 700 voet was toch wel het maximum. Dit meldde ik aan de toren, waarop mijn achtergangers Mark en Arjan pas op de plaats moesten maken voor meer separatie. Naarmate ik richting Hotel vloog werd het er niet beter op. Er was zelfs een moment dat ik rond 500 voet moest gaan hangen. Net na Hotel leek het op te klaren, maar dit was voor zeer korte duur. Ik stuurde de kist wat richting de kust om Mark de gelegenheid te geven ons in te halen. We hadden de radio op 123,45 MHz staan voor air-to-air communicatie.

Ik had me voorgenomen dat het na Hotel toch snel zou moeten verbeteren en anders terug te keren. Maar het verbeterde niet en ik riep Mark op die inmiddels links naast ons zat. We besloten dat dit niet verantwoord was en terug te keren naar EHRD.

Ik riep de toren weer op met de mededeling dat we terug wilden komen vanwege het weer en ik mocht meteen door naar reporting point Whiskey aan de rand van de CTR. Mark en Arjan moesten even holden en wachten tot ik verder weg was. EHRD tower maakte er ter plekke een special VFR procedure van. Een andere kist die wilde opstijgen en naar onze richting vliegen werd dit afgeraden...

Wolken ontwijkend vlogen we langs Sierra en Tango, waarna ik het circuit mocht naderen op 500 voet.
Ik  kreeg het verzoek een short circuit te draaien vanwege een kist op final, die weer de opdracht kreeg te 'reducen' (vaart te minderen).
En na een threshold baseleg gevolgd door een rustige landing stonden weer terug op EHRD, na 20 minuten vliegen. Kort vluchtje! De kist op final nam geen risico en ging in de go around.
Na ons kwamen Mark en Arjan ook veilig binnen.

Eén van mijn passagiers (Marcel) heeft wat filmpjes gemaakt waarop goed te zien is in wat voor Soep we vlogen. Terugkeren was de juiste beslissing, leerzame ervaring...

Filmpje!
Foto's thnx to Arjan!

Geen opmerkingen: