Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover, pa en ma gingen mee vliegen. De afspraak was al een tijdje geleden gemaakt met als bestemming Le Touquet (ICAO: LFAT). Helaas was de Franse westkust in zware regenbuien gehuld en moesten we een alternatief zoeken. Beetje kort dag, dus maar dichter bij huis en minder zuidelijk. In eerste instantie werd het Midden Zeeland, maar ook daar kwam niet veel goeds op af aan het einde van de dag. Hilversum dan maar? De rest is allemaal zo vroeg gesloten op zaterdagavond...
Rond half vijf stapten we in de Piper Archer PH-SVP om vanaf baan 06 via een Mike departure te vertrekken naar EHHV. Er stond een knoop of 12 wind uit 020. Tanken hoefde niet, de 100LL was ruimschoots aanwezig.
Na de run-up bij Victor4 vol gas en in de take-off. Het was een beetje heiig, dus de horizon was niet heel mooi.
Zoals meestal op zaterdagmiddag/avond was het relatief rustig in de lucht. Af en toe liet de PCAS wat zien, maar dat was vaak ver weg. Dutch Mil stond natuurlijk aan en we konden goed de conversatie horen tussen de controller en een piloot die per ongeluk de Eindhoven CTR in was gevlogen, en al een poosje op 7 mijl van de luchthaven aan het rondfladderen was. De controller was not amused en niet heel vatbaar voor alle excuses die de piloot maakte, zeker omdat deze nog steeds in de CTR vloog. Volgens de piloot vond zijn GPS dat ze meer op de rand zaten dan erin, maar dat kan met zoomlevel te maken hebben. Anyway, volgens de controller kon dit verhaal wel 'ns een staartje krijgen.
Ondertussen waren we boven Utrecht aangekomen (en links ziet u de Galgewaard...) en draaide ik de kist om de A28 te volgen. Ik schakelde over naar Hilversum radio en kreeg te horen dat baan 07 in gebruik was en dat er veel zweef verkeer in de lucht zat. T.h.v. Maartensdijk maakte ik een bocht naar links om het circuit van baan 07 netjes haaks te kunnen aanvliegen. Ondertussen was ik op de juiste hoogte aangekomen.
Net op het moment dat ik de bocht inzette naar downwind en dit meldde op de radio, zag ik uit mijn ooghoek rechts van me een andere kist downwind opdraaien, iets verderop, en iets lager. Ook dit werd gemeld. Maar ook al zat ik eerder op downwind, de andere kist wilde niet wijken en zat heel erg dichtbij. Ik besloot geen risico te nemen (de andere kist was een hoogdekker, ongeluk bij EHLE in gedachten...) besloot ik een bocht over rechts te draaien en dit meteen te melden op de radio (met de reden waarom). Tijdens de bocht goed uitkijkend of er niet nog iemand richting downwind vloog natuurlijk.
Daarna konden we zonder problemen weer het circuit in en de vlucht netjes afronden met een rustige landing op het gras van EHHV. Applaus steeg op uit de cabine. :)
Het restaurant op EHHV heeft behoorlijk gesleuteld aan de service en kwaliteit. Ze hebben nu leuke lounge zitjes en het eten is er echt stukken beter geworden. We hebben hebben heerlijk zitten dineren op het terras!
Na twee uurtjes was het weer tijd voor de terugvlucht. Na de run-up bij baan 07 meldde ik lining up op de radio, omdat ik niemand in het circuit had gehoord en niemand op final zag. Maar toen ik de kist in beweging zette zag ik een kist short final opdraaien. Wachten dus maar even.
Daarna de baan op voor een rollende start vol gas, want de baan is niet lang en er staan flinke bomen aan het einde van 07.
De vlucht terug was verder uneventful en rustig, het leek wel of er niemand meer vloog. Behalve wat ballonnen dan, die zagen we wel.
Ik had een route naar Romeo gepland, en vroeg na Foxtrot of we via de Euromast over de stad mochten. Geen probleem natuurlijk, leuk uitzicht.
De wind was zo goed als gaan liggen, dus lekker rustig geland op baan 06.
Taxi naar Lima, kist parkeren en dat was 'm dan.
Leuke trip!!
maandag 16 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Mooie vlucht. Moet zeggen dat ik ook een aantal keer op de rand van de EHEH CTR gevlogen heb, precies met de cirkel mee. Ik blijf dan op de frequentie waar ik vanaf kom: dus Eindhoven TWR als ik vanuit de CTR kom, DutchMil als ik vanuit de buitenkant kom.
Maar als DutchMil je oproept, dan ga je eerst een stukje verderop vliegen en eventueel daarna de discussie aan. Of je vraagt een frequency change naar Eindhoven Tower en vraagt toestemming. Beter safe than sorry.
Een reactie posten