Vlakbij Valkenburg in Zuid-Holland ligt voormalig vliegkamp Valkenburg. Een vliegveld met twee behoorlijk lange banen. Dit militaire vliegveld ligt er al een tijdje, want in 1939 begon de bouw ervan.Tijdens de oorlog en erna heeft het vliegveld verschillende doelen gediend. De laatste jaren tot de sluiting in 2006 was het voornamelijk de thuisbasis van de Lockheed Orion.
Op dit moment wordt het vliegveld o.a. gebruikt door de Aero Club Valkenburg (ACV) met motorvliegtuigen, en de Zuid-Hollands Vlieg Club (ZHVC) met zweefvliegtuigen.
De ACV organiseerde vorig jaar een fly in, waarbij het mogelijk was voor vliegers van buiten die twee clubs een keer te landen en zo EHVB in het logboek te kunnen zetten. Ik had toen ook een vlucht gepland naar EHVB, maar net toen we wilden vertrekken kregen we te horen dat er een kist door zijn landingsgestel was gezakt en de baan gesloten was vanwege onderzoek. Toen de baan weer open ging was het voor ons te laat.
Afgelopen weekend organiseerde de ACV wederom een fly in. Poging 2 dus.
De Diamond DA40 (PH-SVR) geboekt en hopen op goed weer. En dat werd het ook. Arjan zou ook vliegen met de PH-HGO Cessna152, en we hadden afgesproken tegelijk te vertrekken. Barry was mijn passagier op deze trip. Rond 13:45 LT zouden we vertrekken. De Diamond had genoeg brandstof aan boord, Arjan moest even gaan tanken. Aangezien ik via Leidschenveen zou vliegen voor wat verzoek foto's vertrokken wij alvast vanaf baan 24, wind uit 300 met 9 knopen.
Op EHVB was baan 23 in gebruik met een left-hand circuit en terwijl we boven Leidschenveen cirkelden op 1300 voet zagen we het entry punt al liggen, de twee windturbines langs de A4 bij Leiden. Als je in één keer van EHRD naar EHVB zou vliegen zou dat ook niet meer dan 10 minuten kosten. :-)
De banen van Valkenburg liggen er prachtig bij, ook al wordt het geen onderhoud meer aan gepleegd (Foto Oscar Bal).
Baan 23/05 is 8000 (!) voet lang, en 148 voet breed. Ruim zat zeg maar dus (bijna 2,5 km lang).
We 'toren' vroeg ook of we een long field landing wilden maken (dus niet aan het begin van de baan) zodat we niet een half uur hoefden te taxieen. De kisten werden op de taxiway geparkeerd, op de foto links parallel aan de baan. Een koele follow-me pickup truck begeleidde ons die kant op.
Onze eerste landing. (Foto:http://www.ehvbspotter.nl)
Een oud collega van me, Patrick, vliegt daar op zweefvliegtuigen.We hadden afgesproken dat als ik daar ooit zou landen we een rondje zouden vliegen. Zo gezegd zo gedaan. Na het betalen van het landingsgeld en een rondleiding langs de zweefkisten (thnx Patrick) stapten we in een auto die ons naar de Diamond bracht. Sander (ook van de zweefclub) vloog mee om foto's te maken. We wilden eigenlijk tegelijk met deze Antonov An2 mee de lucht in (deed rondvluchten), maar de timing kwam niet goed uit.
We zijn er dus maar een beetje achteraan gevlogen met de Diamond...
Nadat we opgestegen waren verlieten we met een right turn het circuit en gaf ik Patrick de controls. Je merkt meteen dat je een piloot naast je hebt, alles ging gelijk goed. Hij vond de kist prettig vliegen, maar natuurlijk ook wel heel anders dan een zwever. Tsja, die grote zware ventilator voorop he... :)
Na een minuut of 20 vliegen waren we weer terug op Valkenburg. Nog even nagepraat en toen werd het alweer tijd terug te keren naar Rotterdam.
Ik was al opgestart en zou achter Arjan aan backtracken over runway 23. Maar ik keek naar rechts en zag dat Arjan problemen had met de parking brake van zijn Cessna. Dus de motor uitgezet om te kijken of we konden helpen. Na 10 minuten hadden we gelukkig alles weer aan de praat en konden we alsnog vertrekken.
Terwijl we aan het backtracken waren landde er recht voor ons een Piper Cub, de sleepkist van de zweefclub. Wij taxieden dus op dezelfde baan waar hij op landde. A first for everything!
De piloot van de Cub had zo te zien veel ervaring, hij plantte het ding zonder moeite op de baan en stond snel stil. De baan is overigens breed genoeg om met 3 kisten tegelijk op te stijgen. :)
Arjan vertrok al eerste, wij er achteraan. Toren bedankt voor de gastvrijheid en koers gezet naar Hotel via de kust.Aangekomen bij Rotterdam vroeg EHRD Tower of ik snel achter Arjan aan zou kunnen landen (short circuit), aangezien er een 737 van Transavia wilde vertrekken, en er eentje op approach zat.
Sure we can, dus als een dolle achter die Cessna aan. :) Ik kreeg al landing clearance terwijl Arjan nog op de baan reed, welliswaar regarding the PH-HGO in front.
Na onze landing maar even flink doorgetaxied (expedite vacate) om de baan vrij te maken voor de 737's. Werd gewaardeerd door Tower.
Anyway, leuk bezoek aan EHVB en dus weer een nieuw veld in het logboek. Eentje die op den duur zal verdwijnen. Erg jammer.
De landing op EHRD was overigens mijn 250ste. Een kleine mijlpaal in mijn korte aviation career. :)
Patrick thnx voor de rondleiding, Barry thnx for the company.
Happy landings!
maandag 20 september 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Geweldig verhaal!
Met veel plezier gelezen..
Ik zal binnekort nog even wat foto's van de vlucht mailen!
Groetjes,
Sander
Een reactie posten