Ik zat op kantoor in Rotterdam en ik kon gelijk weg, dus even voor vijfen stond ik op het vliegveld. :)
Victor had al een vluchtplan ingediend met een Romeo departure en het tanken was ook al gebeurd. Dus ik kon gelijk aan de walkaround beginnen.
Zo gezegd zo gedaan. Toen ik bijna klaar was kwam al Victor aanlopen. Alleen nog even de lampjes testen (strobe, navigatie, landing, taxie) en de kist in. We zagen het toen al behoorlijk donkergrijs worden vanuit het zuiden.
Maar het was nog steeds goed genoeg voor een vlucht. Of toch niet...
Tijdens het taxieen naar runway 24 vroeg Victor aan de toren of ze even voor ons op de radar wilde kijken om te zien waar de buien vandaan kwamen. En die kwamen uit de richtingen Mike en ....Romeo.
Dus maar geen Romeo departure. Hotel was nog redelijk, dus we besloten dan maar die kant op te gaan.
Op naar Victor 2, runup test, departure clearance, en toen (terwijl ik al de startbaan op aan het rijden was) hoorden we dat Hotel ook slecht zicht had. We besloten toch te gaan en te kijken of het nog te doen was. Zo niet, retour vliegveld.
Na takeoff (ging best goed, liet 'm iets naar links afglijden maar corrigeerde dat op tijd) richting Hoek van Holland. Al snel zaten we op 1000 voet, maar net zo snel zaten we al in de wolkenflarden. We moesten zelfs naar 500 voet om weer wat te kunnen zien.
Na een enkele oefening slow flight (is best moeilijk nog steeds) besloten we dat dit niet te doen was. Dus, 'toren, we komen eraan!!'
Rechtsom weer terug. Nog steeds 500/600 voet, en maar even het baken ingesteld om met VOR het vliegveld terug te vinden. Op een gegeven moment moeten we naar 1000 voet omdat er op 500 voet een ander vliegtuig in de holding zat. Die moest links van de baan rondjes draaien wegens ander vliegverkeer boven de baan. Toen we bij het vliegveld aankwamen zag ik 'm ook onder ons, en ja hoor, we mochten ook een rondje in de holding. Onderstaand plaatje toont de vlucht (gelogd met GPS op een PDA), en je ziet precies het rondje (bij de tekst Rotterdam, rechts in beeld).
En toen werd het spannend!Er was een Boeing 737 van Transavia onderweg en wij (en die kist onder ons) moesten snel landen. Dus onze vrienden 500 voet onder ons kregen toestemming voor de landing en wij moesten dalen van 1000 naar 500 voet en snel achter de voorgangers aan. Dus neus naar beneden, gas erop, en gaan! Vlak na de baan scherpe bocht rechtsom, nog steeds dalende, gas eraf, kleppen uit, dalen, dalen en toen de landing. We kwamen netjes op de threshold uit, en ik kon op het gemak het gas eraf halen, kist laten zakken, en weer mooi flaren. Tis nog best behoorlijk trekken aan de stick om de kist op z'n achterpoten te laten landen.
Beetje dronken met het voetenstuur, en toen hoorden we dat we als een speer de baan afmoesten vanwege die boeing die eraan kwam. Dus gas erop, snel naar de exit, en vacate runway. Toen we naar achter keken zagen we 'm al aankomen.
Het hele laatste stuk ging erg snel, maar was ook erg spannend, en best wel gaaf om mee te maken. Op één keer helpen na (de dalende bocht vlak voor de landing) weer alles zelf gevlogen. Helaas maar wel een half uur gevlogen, en eigenlijk geen echte les. Vandaar les 3,5.
Victor wilde zelfs geen instructie lesgeld, want hij vond dat niet nodig. Top!
Gelijk les 4 (de echte) gepland, volgende week donderdag. Maar wel weer 30 mins in het logboek + een start en een landing.
Onderstaand plaatje laat ook de GPS track in Google Earth zien, maar dan met de hoogte erbij.
See ya!!
1 opmerking:
WE hoorden net een vliegtuig over gaan en zijden gelijk tegen elkaar he daar gaat vast Marcel.(we zitten buiten)
Maar dat was dus niet zo. hebben net je spannende avontuur gelezen ,ja jij maakt wel wat mee zeg
Een reactie posten