“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 21 juni 2007

Les 4; Crossing Valkenburg CTR

Bijna ging het weer mis met het weer. Regen, onweer en laaghangende bewolking.
Maar, om 17:00 liet de buienradar mooi zien dat het bijna voorbij was, en dat klopte. We hebben nog net in de regen de kist uit de hangaar gehaald, maar daarna werd het droog en klaarde het op.

Victor was lekker op tijd, dus we konden mooi op tijd beginnen. Rondje vliegtuig, tanken, checklisten afwerken, en gaan met die banaan.
Vandaag zouden we weer een Hotel departure doen (richting Hoek van Holland dus) omdat daar het goeie weer vandaan kwam.

Omdat er bijna geen wind was (2 knopen) werd de baan in beide richtingen gebruikt. ATIS (leg ik later uit) liet 24 horen, maar we kregen toestemming voor 06.
Dus taxi naar 06, holding point Victor 4. Dat is lekker vooraan, dus we waren er snel.Tijdens taxieen ging er net een 737 van Transavia weg, gaaf gezicht zo vlak bij, met al dat water erachteraan.

Deze les moest ik laten zien wat ik allemaal (goed) kon. Soort tussentijdse check.
Dus, take-off, gecontroleerd bochten draaien, stijgen, dalen, 360 graden bochten.
Ging allemaal als een speer. Ik ga al steeds meer op gevoel vliegen, waardoor dingen al vanzelf gaan. Je voelt wat de kist doet of wilt, en reageert daarop. Ik heb deze keer dan ook veel naar buiten zitten kijken tijdens het vliegen. Lekker relaxed.
Het gaafste was om op 500 voet (iets meer dan 150 meter) over scheveningen en de pier te vliegen. Was echt laag, helaas geen foto gemaakt. Stom...

Verderop door de CTR van Valkenburg, toestemming daarvoor moet je aanvragen, in dit geval bijAmsterdam information.
Daarna via Katwijk, Leiden, (pal over motorkledingcenter...) Alphen, Gouda, Moordrecht terug naar het veld via Mike. We mochten een direct final, maar ik wilde graag via het circuit. Dus iets langer de A20 gevolgd, en bij papa rechtsaf. Dwars over het veld, downwind op, base leg en final. Omdat m'n snelheid (nogal) te hoog was (75 kts) ging de kist weer wat stijgen toen ik wilde flaren bij de landing. Dus meer snelheid eruit, nogmaals flaren (deze ging echt super) en touchdown. Laatste stukkie crossen over de landingsbaan en dat was 'm dan weer, 55 minuten in het logboek.

Hieronder de route die we gevlogen hebben.
Next stop; medische keuring volgende week vrijdag. Keep you informed!


Geen opmerkingen: