“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 12 augustus 2007

Les 7 & 8; First Solo!

Ja, u leest het goed; Marcel is al solo geweest!
Vorige les zei Victor al 'nog een paar lesjes en dan doe je het maar alleen'. Toen had ik nog zoiets van 'dies gek', maar vandaag bleek dat toch wel mee te vallen...

Vandaag was dus dus eindelijk weer zover, na bijna een maand wachten. Ik had een dubbel blok geboekt (van 13:00 tot 17:00) omdat we zouden navigeren naar EHMZ (Midden Zeeland) om daar touch & go's te doen. Bianca ging mee, dus we hadden inflight service. :) (Dachten we.)

Victor kwam een beetje laat terug van de vorige vlucht waardoor we wat krap uitkwamen met de tijd, dus besloten we geen navigatie plan te maken. In plaats daarvan zouden we met de kaart op schoot naar EHMZ vliegen. Ook leuk, nog niet eerder zo gedaan. Kist zal vol met diesel, vluchtplan werd ingediend door Victor, dus ik aan de wandel om de kist heen.

Alles in orde, dus gedriëen de kist in voor de vlucht. Bij het vragen van de startup clearance vergat ik de juiste 'information' te melden, maar de toren zat niet goed te luisteren, want die meldde 'information sierra correct'. Nou ja, allebei een foutje, moet kunnen.

Tijdens het taxiëen naar de baan hoorden we over de radio dat het zicht bij Hotel best wel slecht was, dus ik zag ons plan alweer in het water vallen. Maar we besloten gewoon die kant op te gaan en dan wel te zien.

Run up en take off gingen zonder problemen (ook met 1 pax achterin), dus op naar Whiskey. Daar aangekomen kwamen we in een regenbuitje terecht en Victor probeerde al via de radio informatie te krijgen van EHMZ m.b.t. het weer aldaar. Maar omdat we nog te ver weg waren ging de communicatie erg slecht. Een andere kist hoorde onze poging en schoot te hulp. Die zat daar in de buurt en gaf ons de informatie. Het weer was daar ok, goed zicht, dus we gingen door.

Leuk stukje vliegen naar EHMZ, op zicht, met de kaart op schoot. Bianca zat achterin als een dolle foto's te schieten. Na 30 minuten kwamen we aan en Midden Zeeland radio melde baan 27 in gebruik. We doken het circuit in voor de eerste T&G. EHMZ is een grasbaan en dat is wat meer vergevingsgezind dan een asfaltbaan. Het landen ging dan ook best lekker.

In totaal deden we 5 touch & go's. Bij de vijfde zei Victor 'stop maar even'. We hadden v.t.v. afgesproken om onze benen even te strekken op EHMZ, en dus dacht ik dat we dat gingen doen. Ik taxiede naar de parkeerplaats en toen zei Victor ineens 'wij stappen uit, ga jij maar een paar rondjes alleen'.

'WAT? Alleen? Solo? Dit is m'n zevende les pas' schoot door m'n hoofd. Ik stond bijna op het punt er wat van te zeggen, maar toen dacht ik, 'what the hell, ik doe het gewoon'.

Ik moest de motor laten draaien, kreeg wat laatste instructies, en een minuut later zat ik alleen in de Robin.

Kap dicht, parkeer rem eraf, gas erop, en gaan met die banaan. Pas aan het einde van de taxiebaan kreeg ik even de kriebels in m'n buik. Toch wel spannend hoor zo ineens in je eentje in de kist. Maar toen melde ik 'lining up' op de radio (EHMZ is een ongecontroleerd vlieveld, dus geen echte toren) en ging alles op de routine. Centeren op de baan, vol gas, en 20 seconden later hing ik voor het eerste helemaal alleen in de lucht! Wat enorm GAAF! Het stijgen ging echt snel (stuk minder gewicht in de kist) dus ik zat in no time op circuit hoogte. Ik werkte netjes het circuit af (vloog de downwind wat langer door omdat er net een kist ging opstijgen) en kwam zo dus voor de eerste keer alleen op final, klaar voor de landing. Ik had totaal geen last van zenuwen ofzo, en deed wat ik moest doen. Final melden op de radio, snelheid, hoogte, kleppen, alles ging lekker. En zo maakte ik mijn eerste solo landing.
En mijn tweede solo takeoff;

In totaal 2 t&g's gedaan en een full stop landing, om de passagiers weer op te halen. Op de parkeerplaats de kist helemaal uitgezet voor een wandelingetje naar de toren. Felicitaties van Victor en de man in de toren in ontvangst genomen, en 54 euro afgetikt voor de landingen.

Toen met z'n driëen de kist weer in voor de terugvlucht naar Rotterdam. Recht toe recht aan, kaart op schoot, via Oud Bijerland, dus mooi over Rotterdam heen. Na de Euromast was ik even mijn orientatie kwijt, want ik zocht papa bij oscar. En daar ligt het niet. Ahum. Zal wel door de adrenaline van de solo gekomen zijn. :)

De landing op R'dam was niet om over naar huis te schrijven, maar alle onderdelen zitten nog op de kist. Taxie naar Lima, en dat was het einde van een voor mij hele bijzondere les.
Ik heb de vlucht weer gelogd met GPS, de track in google earth is hier te vinden.

Volgende vlucht is op 23 augustus, collega Wiljo gaat dan mee als pax.

12 opmerkingen:

Unknown zei

First Solo: helemaal te gek joh!
Gefeliciteerd :-)

Anoniem zei

goed man, van harte!

Anoniem zei

Gefeliciteerd man! Ik had wel 11 (dubbelblokjes niet meetellen) lessen nodig om zo'n pipertje heel op de grond te krijgen.... in mijn eentje dan.... ;-)

Top!

Pas op met dubbelblokjes als je ze niet nodig hebt (behalve navi oefeningen dan) want ik hoor van de meeste (ik ik mertke het achteraf zelf) dat je hersentjes wat minder sponsen in het 2e uurtje vliegen...

Nimpster zei

Gefeliciteerd! Je eerste solo vergeet je nooit meer. Het moment dat je los bent van de grond besef je pas dat je nu zelf het vliegtuig aan de grond moet zetten. Tot voor de take-off kun je nog terug, maar eenmaal in de lucht.. volgens mij ben ik liedjes gaan zingen van de kick bij mijn eerste solo

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal!

Anoniem zei

Gefeliciteerd!!

Nu snel door richting het groene papiertje :-)

Grtz

Rob

www.vliegop.nl

Anoniem zei

Geweldig, ook hier nogmaals mijn felicitaties!

Gr.
Marcel
www.zwakie.com

Rembrand zei

Goed man!

7e les pas! Dat is voor mij over 5 lessen. Kan me niet voorstellen dat ik dan al in m'n uppie dat apparaat mag sturen...

Groeten,
Rembrand

Skycaptain Marz zei

Ja, dat had ik dus ook. Zelfs bij de vorige les had ik nog zoiets van 'zal nog wel even duren'.
Maar het kan dus anders lopen...
:)

Rembrand zei

p.s. wat betreft je vraag over theorie: ga ik ook mee starten, maar ik begin met het vak grbg&luvt (:$), dus dat is half september.

Skycaptain Marz zei

Dan ben ik precies op vakantie. Dus ik begin met PR&VPL, tegelijk doe ik MP&BEP, en na mijn vakantie COMM.
Klinkt allemaal heel spannend. :(

Anoniem zei

Hoi Marcel, gefeliciteerd met je eerste solovlucht! Dat smaakt naar meer. Succes verder!