Vandaag zouden we (Richard de piloot, buurman Mark, theorie studiegenoot Wouter en ik) een rondje gaan vliegen vanaf EHRD met een Diamond Twin Star.
Dat werd eerst verplaatst naar zaterdag vanwege de slechte weersvoorspelling, maar werd later helemaal afgelast. De twin had een electronische storing, en die zou niet voor het weekend verholpen worden. Jammer...
Maar....zaterdag had Mark toch wel zin om een stukje te gaan vliegen en ik mocht weer mee. De Piper Archer III van de club was nog beschikbaar, en daarmee zijn we naar Hoogeveen gevlogen. Toch wel één van de mooiere kisten.
Om 12:00 waren we op de club en om 12:45 zaten we in de kist. Deze keer had ik bedacht om de deur wel goed te sluiten vóór vertrek. :)
Ik zou weer een beetje de radio doen en had me voorgenomen het heel strak volgens de regels te doen. Maar na de eerste call was dat voornemen alweer door de plee.
We moesten even tanken bij de full station, dus we hadden een extra taxi ritje. Daar de kist volgegooid met peut en weg waren we.
We hadden een Mike departure en daarvandaan vlogen we via Gouda, Woerden, Baarn, Harderwijk en Zwolle naar Hoogeveen.
Hoogeveen is best een leuk veldje. Grasbaan, wordt ook veel gebruikt voor zweefvliegen. We mochten landen op runway 28, en het was lekker rustig. Wel ff gokken of het de linkerbaan of de rechter was, maar volgens de chief aldaar hadden we dat kunnen zien aan het seinen vierkant.
Eh, ja tuurlijk!
Afijn, kist op het gras en opzoek naar de 'toren' om te betalen. 13 eurootjes was de schade, viel mee. Ff lunchen in het vliegveld restaurant, wat niet eens slecht was.
Terug zijn we mooi over Flevoland gevlogen, vlak langs de plek waar die kisten gecrashed zijn een paar weken geleden.
Mark vroeg of ik het leuk zou vinden om een simulated ILS approach te vliegen. Dat is landen m.b.v. instrumenten (Instrument Landing System). Het zicht was welliswaar prima, maar dit had ik nog nooit in werking nooit gezien. Wel veel over geleerd vroeger op school.
Dus het baken van Rotterdam ingesleuteld (RTM) en de naalden van de metertjes in de gaten houden. En da's nog best wel ff lastig sturen hoor. De naalden geven aan of je links of rechts van de baan zit, en of je op het juiste glijpad zit. Wel gaaf om te zien hoe dat werkt, en dat deze kisten daar ook gebruik van kunnen maken. Top!
We moesten een high speed landing doen, want er zat een Transavia Boeing 737 achter ons aan, en die gasten willen graag op tijd op de baan staan.
Dus we kwamen lekker snel naar beneden en na een relaxte landing (die archer zweeft als een gek) stonden we weer op EHRD.
Leuke vlucht, weer ff gelogd met de GPS. Zie hier de google earth file.
Mark, weer bedankt!!
zondag 25 november 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Leuke trip naar hoogeveen! Heb je GPS log op GE bekeken. Zie je misschien zondag. Hoop dat het weer wel beter is dan afgelopen zondag!!!
Groetjes
Arjan
Een reactie posten