“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 9 december 2007

Les 14; Solo 2 (Jihaaa!)

Vanmiddag had ik weer een les gepland staan. Vanwege het mindere weer in deze maanden heb ik wat extra lesblokken gereserveerd, want er valt nog wel 'ns wat uit, zoals vorige week.
Vanochtend zag het er ook voor vandaag niet al te positief uit. Maar er kwam geen telefoontje, dus ik om 14:45 naar de club.

Daar aangekomen stond Victor al te wachten. Hij vroeg wat 'we' of 'ik' wilde gaan doen. Ik vertelde dat ik op zich wel zin had in mijn tweede solo vlucht, maar ik vroeg me af of het weer goed genoeg zou zijn. Anders konden we wel die navigatie vlucht van vorige week inhalen.
Maar Victor vond het weer goed genoeg voor een solo. Wel wat crosswind op de baan, maar dat zou ik wel aan moeten kunnen inmiddels.
Ik zag Arjan ook nog zitten. Die was net terug van zijn eerste les, dus nu eindelijk was doorgegaan. Top!
Dus maar een vliegplan ingediend met 1 person on board, captains name Marcel, Romeo eruit, Hotel er weer in. Ondertussen kwam Victor aan met mijn solo verklaring, waarmee ik officieel toestemming kreeg om alleen op pad te gaan.
Daarna de spullen gepakt en naar de kist, de PH-SVT. Pre-flight inspection gedaan (gras was lekker soppig) en daarna de kist in voor de checklist. ATIS had information papa, maar dat klonk heel raar (beetje op z'n Frans) dus tijdens de startup clearance maar gevraagd of ik het goed had.
Alles zag er goed uit, dus taxi clearance gevraagd en hop, daar ging ik op weg naar holdingpoint V2.
Op V2 stond al een andere clubkist, die was bezig met runup checks. Een theorie maatje achter de stick. Dus de kist erachter gezet en runup checks gedaan. Ook dat ging voorspoedig, dus 'PVT, ready for departure' gemeld. De toren vroeg of ik langs de andere kist kon. Affirm, en daarna kreeg ik take-off clearance.
Dus de baan op, en voor de allereerste keer ging ik solo in de take-off vanaf baan 24,
R'dam airport. Er stond al best veel crosswind, 200/16. Merkte ik goed met opstijgen.
Natuurlijk in no time op 1500 voet, en netjes via Romeo eruit. Ik had me voorgenomen om lekker makkelijk Romeo > A16 volgen > Moerdijkbrug > Hollands diep > Haringvliet > Hoek van Holland te vliegen. Makkelijk te herkennen vanuit de lucht.
Zo gezegd zo gedaan. Skycaptain Marz was onderweg...
Omdat het al best wel schemerig werd en het weer minder (regen), hadden ze op industrie gebied Moerdijk de lampjes al aangedaan. Mooi gezicht.

Het zicht werd hoe langer hoe minder. De wolken hingen hoog genoeg, maar de regenbuien gooiden heel wat roet in het eten.
Ik had voor de zekerheid maar het navigatie systeem aangezet zodat ik ook op het kaartje kon zien of ik goed ging. Tis niet de bedoeling dat we hierop vliegen, maar nu hielp het wel mee.

Vlakbij de Haringvlietbrug kwam er op 150 voet (of i.d.) boven me een Diamond voorbij knallen in tegengestelde richting, van rechts naar links. Ik was al voor de zekerheid op 1300-1400 voet gaan zitten, en dat was nu maar goed ook! Ben benieuwd of ze me gezien hadden...

Doorgevlogen naar de Maasvlakte / Westland. Mooi die kassen zo fel verlicht;
Daar aangekomen was ik ff de richting kwijt. De Garmin in de kist ging een ander schermpje tonen (vast zelf gedaan) dus daar had ik ff niets meer aan. Zicht was matig, dus herkenningspunten ho maar.
Dus maar de good old VOR ingesteld op 90 (eigenlijk 91...) en intercepten maar. Ondertussen ff het nav ding opnieuw opstarten (rebooten zeg maar, zou ie op windhoos draaien?).
Ondertussen ook nog ff de toren opgeroepen (joho, ik kom eraan!!!).

Dat ging goed en na wat bijsturen en een bochtje linksom herkende ik Whiskey. Duurde ff voordat ik het kon melden; een kist met een Engelse piloot klaagde over het belabberde zicht en er kwamen een stapeltje kisten op ILS binnen.
Na drie pogingen was het bingo en daarna moest ik me melden bij Tango (benzine station A13).
Ondertussen begonnen met de naderings checks. De kist ging al flink tekeer. De wind was verder gedraaid naar 170 (dus meer crosswind) en zat op 16 - 17 knopen. Best wel pittig voor een beginner.
Bij Tango aangekomen melding gedaan en doorgevlogen naar downwind, runway 24, righthand circuit. Toen begon het gedonder...

Op downwind aangekomen zag ik in de verte al lichtjes op de ILS route en de toren vroeg me of ik een short field landing kon doen (laat op de baan landen en er snel af). Maar gezien mijn minimale ervaring en de best wel aanwezige crosswind antwoordde ik 'negative' en kreeg ik de opdracht een threesixty over left te doen, oftewel, ik mocht in de holding.
Na de eerste 360 mocht ik er nog een, de kist was nog niet binnen (Transavia). Na de tweede 360 kreeg ik te horen dat ik nr 2 was, en dat nr 1 een 737 was. 'Roger, nr 2, number one in sight."
Daarna weer downwind op en naar base. Toen hing ik 'final runway 24' en maakte ik me op voor een ruwe crosswind landing. Maar 300 voet boven de baan riep de toren me op; 'make it a missed approach and go around, traffic behind you is too fast'. 'Roger, going around', en het gas er weer vol op, klimmen naar 1000 voet. Dit was de eerste keer dat ik dit solo meemaakte, dus spannend!
De toren vroeg me te wachten met naar rechts draaien tot een seintje van hen en nadat ik dat kreeg ging ik weer rechtsom naar downwind. Maar toen ik daar hing zag ik ze alweer aankomen op ILS, weer twee kisten. Die voorste stond al bijna op de baan (dat was degene die me inhaalde) maar nr 2 kwam er alweer achteraan. Dus wat denk je, 360 over left. En wat denk je daarna? Ja hoor, nog één, weer een 360 over left. M'n vierde al!!

Na dat ik uit de vierde 360 kwam mocht ik eindelijk m'n downwind afmaken. Op de baan zag ik alweer een kist wachten op holding 24 (Oekraine ofzo?) dus ik voelde 'm alweer aankomen. Maar blijkbaar had de ATC controller medelijden met me, en kreeg ik toestemming om te landen. :)
Op final danste de kist weer lekker van links naar rechts, het was lekker bumpy. De crosswind was behoorlijk, dus vlieg je schuin (naar links in dit geval) op de baan aan, maar ga je min of meer rechtdoor. Snelheid netjes afgetrimd, flaps twee (ging nog goed met de snelheid...) en snel nog even alle instrumenten scannen. So far so good.

De passagiers van de Oekraiense (?) kist zagen hoe een kleine Robin DR400 met alle kerstverlichting aan naar beneden kwam, met pilot to be Marz achter de stick. Die had z'n handen vol aan de correcties.

Vlak boven de baan kreeg ik nog even een soort opstootje, maar daarna kwam het een beetje tot rust en landde ik de kist netjes op de achterwieltjes, precies op het moment dat de stall warning begon te piepen. Een 'jihaaaa' kon ik niet inhouden toen ik veilig op de baan stond. :)
What a rush!
Ik mocht taxien naar Lima, en toen ik op Victor reed zag ik rechts van me de lijnkist al opstijgen.
Bij Lima de toren nog even bedankt voor de training bij deze solo vlucht. Ik had net ff pech 'net lekker druk op de ILS route'. Switching off, bedankt en tot ziens!

Bij de club aangekomen de power down checks, spullen ingepakt en de kist in de regen de hangaar ingeduwd. Logboek krassen en done.

Als ik dit v.t.v. allemaal geweten had, had ik misschien vandaag deze solo niet gedaan. Aan de andere kant, omdat het geen standaard vlucht was heb ik echt mijn training moeten gebruiken.
Met name bij de landing moest ik alle zeilen bijzetten. Maar blijkbaar heb ik een goeie als instructeur, want zonder een moment me in gevaar te voelen heb ik met maar 12 uur ervaring alles netjes kunnen oplossen. (Steek die maar je in zak Victor!)
En voor zover ik kon zien zitten ook alle onderdelen nog op de kist, dus wat wil je nog meer. :)

Ik heb de vlucht weer gelogd met de PDA. Niet te hard lachen als je de landing pattern ziet; gebrek aan ervaring, wind, en veel ILS verkeer hebben gezorgd voor een grappig uitziende track.
Enjoy!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Kicke... wat een avontuur man... :)

Ik zie het al voor me... Zo'n 737 achter je die even met z'n lampen knippert omdat ie er langs wil.. hehehe...

Hero

Skycaptain Marz zei

Lichten? Nee joh, ze toeteren gewoon hoor... :)

Anoniem zei

Hij stond nog te "stuiteren" toen ie thuiskwam ;-)

Rembrand zei

Haha, Walibi Flevo zou jaloers zijn op zo'n achtbaan track!

Wel spannend zo'n solo vlucht. Ik zou eerst nog wel wat crosswind landingen willen oefenen voor ik dit aan zou durven!

Groeten,
Rembrand

Skycaptain Marz zei

Nou inderdaad, die moet ik verkopen! :)
Enne die crosswind, tja, hij was er al en werd alleen maar heftiger. Maar met name die vlagen zijn lastig. Een constante cross is wel te doen.
Ik zat iig klaar voor een go around, wilde geen risico nemen.

Anoniem zei

Goed man! Ik heb genoten van het spannende verhaal..... van achter mijn beeldscherm.

Ik zou toch een keertje extra moeten slikken als ik ooit voor zo'n uitdaging zou komen te staan. Ik blijf wel lezen, lijkt me veiliger ;-)

Arjan zei

Helemaal Top Marcel. Wat een enorm gave vlucht in je eentje!!! Die vluchtlog in Google lijkt wel een rolercoaster... Na mijn vlucht zag ik Victor enigzins ijsberend door de club lopen... Na jouw blog gelezen te hebben snap ik waarom haha...

Groetjes
arjan

Anoniem zei

spannend man! dat soort landingen zijn vaak het best omdat je super geconcentreerd bent. Ze zijn trouwens ook nog het leukst, no wind landingen kan iedereen :-)