“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 23 december 2007

Les 16; TomTom

Vandaag stond de laatste les van dit jaar op het menu. Het zou deze keer een navigatie les worden met 2 PAX op de achterbank.
Dat navigeren is nog niet zo eenvoudig als het klinkt in deze tijden van TomTom en Garmin. Althans, dat kan het wel zijn (de diesels hebben bijvoorbeeld een mooi Garmin full map nav systeem aan boord) maar in de opleiding leer je het nog op de manier waarop ze het in de tweede wereld oorlog deden; kaart, liniaal, potlood en rekenen maar. :)
Het voordeel hiervan is wel dat je leert navigeren zonder al die electronische hulpmiddelen, die ook uit kunnen vallen. Maar of je na je examen nog veel die formuliertjes in blijft vullen....

Ik had een dubbel blok gereserveerd, dus we hadden lekker de tijd. De kist voor deze keer was de PH-SVQ, voor mij de eerste keer in dit vliegtuig. Wat meer vermogen dan de diesels (160 PK) zodat de twee passagiers meekonden.

Goed, nagivatie. Eerst op de kaart met potlood een route uitgezet. Van Hotel naar het baken Haamstede, vandaar rechte lijn naar Tilbug (crossen Gilze CTR), dan naar Den Bosch en vandaar naar Gouda om weer via Mike terug te keren. Vervolgens de koersen bepaald m.b.v. een plastic vierkant met een graden boog erin verwerkt. Toen gekeken welke invloed de wind zou hebben op de koers en snelheid. Want je wordt soms opzij geblazen en soms mee of tegen gewerkt. Daar kwamen dan weer de te sturen koersen uit, die weer gecorrigeerd moesten worden voor het verschil tussen magnetische noorden en kaart noorden. Daarna tracks opmeten en snelheid bepalen, zodat je weet hoe lang je erover gaat doen.

Volgt u het nog?

Na deze exercitie heb je een hele rij getallen op een formulier staan waarmee je gaat vliegen. Als laatste doe je nog een brandstof berekening om te zien of je uitkomt. Weight & balance berekening erbij en de Notams doorlezen. Afijn, als je dan nog tijd over hebt hebt om te gaan vliegen kun je gaan. :)

Pre-flight en daarna de hele boel aan boord. Checklist afwerken (pff, waar zit alles in die SVQ?) met nieuwe dingen (carb wat?). ATIS uitluisteren en starten maar, beetje goochelen met de throttle. Taxieën naar V2 (beetje slingeren onderweg) en de runup test (he, geen FADEC????). Beetje met de magneten rammelen, 1800 toeren draaien, carb heat (is tie weer) uit en aan. Wel allemaal ff wennen hoor. Die diesels zijn wel erg relaxed (te?).

Het was rustig dus we mochten gelijk weg na 'ready for departure'. De takeoff ging moeizaam, veel gewicht en wat lage snelheid, dus commentaar van de stall warning. Neus naar beneden en snelheid winnen, rustig omhoog. Ik sneed nogal af abeam Tango, dus zat nogal links van de Hotel depature track; slordig. Rot gezocht naar Whiskey, die hebben ze toch niet ff snel weggehaald?

Na Hotel de eerste track. Zon pal op de giegel, ik zag echt niets naar voren. Moest moeite doen om de instrumenten af te kunnen lezen ondanks de Ray-Ban. Toen kwam de bewolking ook nog flink omlaag (zakken naar 1000 voet) en na dat alles zat ik flink naast de koers.... Corrigeren dus.

Dat navigatie vliegen is vooral goed je koers vliegen, goed je hoogte houden en goed op de kaart in de gaten houden waar je zit voor visuele referentie (3 x goed dus). Daarbij ook nog gewoon door blijven vliegen en een beetje de radio in de gaten houden. Ik kan je zeggen, zo voor de eerste keer best lastig, viel me nog best tegen. We kwamen wel redelijk uit met de tijd op de waypoints, dus op zich ging het niet eens verkeerd.

Bij Gilze knapte het weer een beetje op en kregen we weer een zonnetje te zien en daarmee ook wat meer horizon. Net name op de laatste stukken geprobeerd goed de koers in de gaten te houden, want voor je het weet zit je er 10 graden naast. Zeker als je even de kaart bestudeerd en de kist stiekum naar links helt, de apekop.

Na een leuk en rustig (qua weer, druk qua werk) rondje vliegen kwamen we netjes boven Gouda uit. Victors' vingers jeukten om boven het laagvliegebied het gas dicht te trekken voor een gesimuleerde noodlanding, maar ik werd gespaard . Toren opgeroepen voor een Mike arrival. Nog ff een mooi plaatje van R'dam gemaakt door die PAX met de zonnebril;

Na Oscar, Pappa, 'cross in the middle for a right hand downwind runway 24' en een iets te hoog afgevangen maar uiteindelijk redelijke landing stonden we weer op de grond. Leerzame vlucht, zeker voor de eerste keer met navigeren in een 'vreemde' kist.

Voor de kijkers thuis de gevlogen route gelogd met GPS op de kaart;


En hier de KML voor google earth. En hier de andere foto's.

Fijne kerstdagen!

1 opmerking:

Arjan zei

Hai Marcel, goed verhaal weer. Aardig rechte tracks gevlogen hoor... En ben je geslaagd van de twee "examinators" achterin?

PS. ik heb voor de Oziexplorer de visual aproachkaart van EHRD. Intresse? Mail me dan ff... Groetjes
Arjan