“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 20 maart 2008

Les 20; x-wind

Gisteren eindelijk weer een les kunnen vliegen, nadat het weer twee keer roet in het eten had gewaaid. Om half vijf aangekomen op R'dam, Victor was al aanwezig. Even snel doorgenomen wat we gingen doen (steep turns, slow flight, flapless landing, glide in, simulated forced landing...drukke boel) en waar, de keuze viel op Seppe.

De wind was vandaag lastig, goed cross op de baan en best stevig. Goeie dag om te oefenen dus, zeker omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met flinke crosswind.
Ik zou eigenlijk geen passagiers meenemen, maar mede PPL-er i.o. Arjan mailde dat hij wel een keertje achterin wilde meevliegen. Prima, op eigen risico... :)

De PH-SVU was net terug gekomen, dus nog lekker warm. Brandstof ruim voldoende, dus even na vijf uur gingen we op weg.
Onderweg naar baan 06 kwamen we bij Lima nog een mooie Dornier tegen (giving way.)...


Na de Dornier mochten we de baan op om te gaan starten.

De takeoff ging compleet waardeloos. Veel te weinig rekening gehouden met de x-wind, stick niet genoeg 'in de wind'. Wel goed om een keer mee te maken, dat vergeet je niet meer! Daarna via Romeo koers gezet naar Seppe.

Korte tijd na Romeo ging ineens het gas dicht; motorstoring. Mwaaa, gesimuleerd dan he. Controles doen, proberen opnieuw te starten, transponder op 7700, veldje uitzoeken...het ging allemaal redelijk. Ik moet mezelf nog wel een vast rijtje aanleren, doe het nog teveel uit de losse pols. Mede daardoor vergeten 'gesimuleerd' de cockpitkap te ontgrendelen.
Maar, veld werd bereikt en het zou (waarschijnlijk) een succesvolle noodlanding zijn geweest. Uiteindelijk gaat het daar wel om.

Korte tijd later kwamen we aan bij Seppe. Hele grote bocht gedraaid om wat hoogte kwijt te raken en vervolgens het circuit in voor de landing oefeningen. In totaal 3 met flaps, 2 glide-in's en twee flapless landingen gedaan met wisselend resultaat. De eerste landing vergeten we maar snel...(filmpje komt er nog aan). De rest ging wat beter en 1 flapless ging erg mooi. Ik kwam wel steevast te hoog uit de base-leg, en daardoor dus heel ver op de baan. Er stond een vette x-wind op Seppe, dus perfecte condities voor een les.

Daarna weer terug naar EHRD, onderweg nog een paar steile bochten gedraaid. Rechtsom gaat altijd prima, linksom blijft oefenen (dejavu motorrijlessen...). Ik ben rechts georienteerd volgens Victor. :)
Aangekomen bij EHRD kregen we een Romeo arrival en zochten we de PH-SVT die vanaf Mike kwam, en een helicopter van de KLPD die ergens onder ons zat bij Oscar. Daarna een 'cross in the middle, left hand circuit runway 06'.
En na een redelijke landing weer anderhalf uur in het logboek. De vlucht is natuurlijk weer gelogd. Ziet er hier en daar wat hoekig uit, komt door de log interval die wat ruim staat.
De andere foto's zijn met dank aan Arjan hier te bekijken.

Als het weer zaterdag meezit (maar ziet er niet goed uit) een solo vlucht op de planning.

See ya!

1 opmerking:

Arjan zei

Gelukkig zag de helicopter van de KLPD ons heel snel... Vast door het lichtje... ;-)

Het was erg leuk en leerzaam achterin, thnx... We doen m ook een keer andersom.

Gr
Arjan