“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 2 juli 2008

Les 33; limited panel

Ook vandaag dus weer niet de driehoek solo kunnen doen omdat de SVU nog kapot is, maar gelukkig wel een lesje kunnen vliegen.
Ik hard er een beetje hard hoofd in door al die meldingen op het nieuws (onweer, windstoten, grote hagel...) maar de regio Rotterdam heeft behalve wat regen weinig mee gekregen van al dat moois. Prima!

Aldus naar de club voor een avond les. Victor was er al, dus gauw doorgenomen wat we gingen doen. Short field take-off, alle soorten landingen, limited panel, noodlanding...genoeg te doen dus.
Gelijk Schiphol gebeld voor een vliegplan en naar buiten, naar de SVM. Pre flight inspection en wegwezen.

Ondanks het beperkte vermogen van de SVM lukte de short field take-off nog redelijk goed.
Daarna via Oud Beijerland richting Seppe.

Het was weer erg rustig op Seppe, wel makkelijk voor T&G's. Als eerste een precision landing, die eigenlijk best goed lukte. Daarna een glide in, mooie landing, 'k was alleen landen op de drempel ff vergeten, dus nog een keer. De tweede ging dus beter, kwam redelijk op doel uit.
Daarna een flapless. Ging wel goed, maar had wat teveel snelheid waardoor een ellelange flare.

Daarna vriendelijk bedankt voor de service en weer richting Rotterdam.
Eenmaal op hoogte probeerde Victor met twee Post-it briefjes de kunstmatige horizon en de koerstol af te plakken. Maar, die blijven dus niet plakken op dat Franse spul.
Dus poging twee, velletje papier prikken op de draaiknopjes. Dat werkte wel.

Daarna moest ik wat koersen gaan vliegen op basis van de huidige koers op het magnetisch compas. Dat werkt als volgt;
Victor roept een koers. Dan kijk je eerst op je compas wat je nu vliegt. Dan bepaal je grofweg per 20 graden stappen (ofzo, net wat uitkomt) waar je ongeveer heen moet, bepaalt een punt in de verte, stuurt die kant op (in dit geval met een rate one turn) en na uitrollen kijk je weer op je compas. En dan maar hopen dat je een beetje goed uit bent gekomen. :)
En dat ging deze keer erg goed.

Daarna een paar steile bochten met de horizon nog afgeschermd en da's best lastig, maar ging redelijk goed. Om het feest compleet te maken trok Victor nog het gas dicht voor een gesimuleerde noodlanding. Zonder horizon en koerstol dus. Ik ging dan ook ff in de mist met het bepalen van de richting van de wind, maar daarna verliep de noodlanding prima.

Toen was het klaar, terug naar EHRD via een Romeo arrival. Een direct final 24 was beschikbaar, dus via de VOR naar de baan. Hier nog een precision landing die wat ruim uitkwam voor het mooie.

Ff nakletsen en dat was het weer. Ik weet nu ook wat de favoriete nootjes van Victor zijn. :)
Volgende week nog een navigatie/uitwijk les en dan zit de syllabus erop.

Maandag aanstaande nieuw poging tot driehoek solo.

Switching off!

Track log

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je ziet ik heb hem weer gelezen en!!! goed geluisterd hoe ik dit op dit stukje kreeg.
Groetjes van Ma

Anoniem zei

Ik ben een trouwe lezer van je blog, geniet van je verhalen en waar mogelijk maak ik er óók nog gebruik van voor mijn eigen vlieglessen.
Succes met je verdere opleiding.

Martin

Skycaptain Marz zei

Leuk om te horen/lezen!
Als ik nog ergens specifiek over moet schrijven hoor ik het wel he...