Afgelopen zaterdag had ik een rondvlucht met oud-collega Ard, zijn dochter en een nichtje op de planning staan. De voorspellingen waren eindelijk weer 'ns (relatief) goed; koud, redelijk zicht met een 120v140/17 crosswind op baan 06.We hadden om 13:00 afgesproken, maar ik was een half uurtje eerder voor de laatste voorbereidingen. En dat was maar goed ook want er zat een dikke laag rijp op de kist, de Piper Archer PH-SVP.
IJs op de kist is om een aantal redenen niet fijn. De kist wordt er zwaarder van, de aerodynamica wordt anders (slechter), en er is een kans dat besturingsvlakken (rolroer, hoogte roer, richtingsroer) vast zitten. Van al die dingen gaat het vliegtuig niet beter vliegen.Eraf met die zooi dus. Maar zo makkelijk gaat dat niet. De zon stond wel te schijnen, maar met een temp van 1 graad en een beetje wind dooit dat spul er niet snel af.
Dus eerst tekeer gegaan met een borstel, tegelijk met de vlieger naast me die de SVG stond te vegen. Dat hielp niet echt, na drie ronden zat er naar mijn zin nog veel te veel op.Toen ontdekte ik anti-ijs spul in onderhoudskastje bij het clubgebouw (liggen ook wat sponsen enzo in..) en dat werkte prima. 10 minuten later had ik ijs-vrij...
Ondertussen was Ard aangekomen en namen we de vlucht door. Mike departure, dan richting de woonplaats van z'n nichtje, Berkenwoude, daarna richting kust via Noordwijk, toestemming vragen de CTR bij Zoetermeer te mogen enteren voor een direct naar Berkel en Rodenrijs, paar orbits, en vandaar back to the field.
De preflight inspectie had ik al gedaan na het de-icen, dus na het inladen van de bagage konden we meteen boarden.Toen iedereen in de riemen zat en de dames uitgebreid de headsets hadden getest kon ik de checklist erbij pakken. Ik had via Internet een vliegplan ingediend voor een hotel departure, dus tijdens contact met Rotterdam Delivery voor startup meteen het vliegplan maar laten aanpassen naar een Mike departure.
Zoals gezegd was baan 06 in gebruik, dus kort stukje taxieen naar V4.Tijdens runup zag ik de PH-HLR achter ons staan, met instructeur Victor erin. Die wenste ons nog een goede vlucht nadat ik ons 'ready for departure' had gemeld.De take-off verliep zeer rustig, ook al hadden de dames al het idee dat we vlogen bij 35 knopen. :)
Na het bereiken van Mike werd het plan uitgevoerd. Het bleek nog lastig Berkenwoude te vinden, klein plaatsje in de buurt van Lekkerkerk, wat voor VCR vliegers op zich wel bekend terrein is (oefenen noodlandingen), maar de GPS wist het wel.We waren al opgemerkt en werden toegezwaaid vanuit de achtertuin. Na een paar orbits teruggezwaaid en koers gezet richting kust.
Onderweg een paar keer de autopilot aangezet, toch wel erg relaxed hoor. Boven Alphen a/d Rijn begonnen de dames spontaan te zingen, wat zo'n microfoon voor je neus al niet doet. Nieuw programma idee; Flying Idols
Na wat langs de kust te hebben gefladderd weer richting EHRD CTR, en toestemming gevraagd via Zoetermeer te mogen enteren. Was geen probleem en we mochten op 1300 voet naar Berkel. Daar aangekomen wat orbits gedraaid, maar toen we terugwilden naar het veld moesten we een poosje blijven 'holden' boven Berkel. Het was ineens enorm druk met terugkomende kisten en een andere piloot had niet door dat 'ie de mic knop ingedrukt had terwijl hij aan zijn passagier uitlegde wat een crosswind landing was.Was dus even druk, maar een kleine 10 min later mochten we door voor een direct downwind 06.
De crosswind landing verliep heel zacht. Het rubber van de wieltjes werd zachtjes ingedrukt toen de kist neerkwam. Nog even nakletsen bij een colaatje en dat was het dan weer...
2 opmerkingen:
Hopen dan maar dat ze bij SBS/RTL deze blogs ook lezen. Misschien zien ze er iets in en kunnen ze nog vliegers gebruiken... ;)
Gr
Arjan
Ja, hier is vast wel weer een programma van te maken...
Een reactie posten