“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 17 januari 2009

Checkout

Het zag er niet echt gunstig uit vanochtend. Veel wind, veel bewolking, regen…
Vandaag ik had ik een checkout gepland op de Diamond DA40, PH-SVR:
Tijdens op opleiding en daarna heb ik alleen de Pipers en Robins van de club gevlogen. Deze Diamond stond al een tijdje op mijn ‘wanted’ lijstje. Ik vind het een erg mooie kist, de prijs per uur is wel ok en hij is vaak beschikbaar, er wordt niet heel veel op gevlogen.
Helaas staat hij op de nominatie om verkocht te worden. Ik hoop dat dat nog lang duurt.

Het PPL brevet kent een ‘klasse’ bevoegdheid. Met een PPL SEP (Single Engine Piston) mag je officieel alle éénmotorige zuigervliegtuigen besturen. Maar, de eigenaren van de vliegtuigen maar ook verzekeraars vinden het wel zo prettig dat je de kist een beetje leert kennen onder leiding van een instructeur. Dit behelst één of meerdere uren instructie, de zogenaamde checkout.

Deze Diamond heeft een dieselmotor en vliegt op JET-A1 brandstof, net als de Robin diesels van de club. Dus de motor en de systemen daaromheen ken ik wel, maar de Diamond heeft een afwijkend brandstof systeem en natuurlijk andere vliegeigenschappen. Met name deze zaken komen dus aan bod in een checkout.

Die had ik vandaag dus gepland met vaste instructeur Victor. En ik had geluk. De hele dag werden al vluchten afgezegd vanwege het weer, maar precies vanmiddag klaarde het aardig op, wind nog wel wat aan de stevige kant.

Ik had vtv het handboek goed doorgenomen, dus we konden gelijk naar de kist. Aan de buitenkant nog even wat specifieke Diamond zaken doorgenomen voordat we instapten. Nieuwe cockpit, dus ook daar even alles langs. 95% bekend, verder alleen wat andere knopjes op andere plekken en elektrisch bediende flaps. De SVR heeft een uitgebreid instrumentarium, o.a. met twee Garmin GNS 430 (nav/com), DME, ADS en autopilot. Maakt de kist wel zwaar, dus max drie personen en goed de weight & balance in de gaten houden.

Checklist, startup en taxi. Maar dat laatste vergt wat gewenning. Dit vliegtuig heeft geen bestuurbaar neuswiel. Sturen doe je door het intrappen van de remmen van het linker of rechterwiel. En da’s ff goed wennen kan ik je melden! De stoelen zijn ook niet instelbaar, je verstelt de voetpedalen. En daar moet je ook even de juiste positie voor vinden.

Na takeoff (rnwy 24) via Oud-Bijerland naar Seppe, onderweg even klimmen naar 2500 voet voor een stall.
Bij een checkout moeten aan aantal landingen uitgevoerd worden. Aldus eerst een gewone, daarna een flapless (man, wat zweeft dat ding), en als laatste een poging tot precision landing (man, wat zweeft dat ding).

Vervolgens terug naar EHRD. Twee steile bochten, zwaaien naar Oscar (solo onderweg naar Seppe) en een sukje slow flight (50 kts IAS…). Daarna trok Victor het gas er nog even af voor een simulated engine failure, dus een noodlanding. Kwam heel netjes uit voor het gekozen veld, dus door naar EHRD.

Daar nog even een glide-in vanaf 1000 voet, en dat was het dan. Nog even gezellig onder het genot van een drankje nagekletst met Victor, Oscar en Twan (Moret).

Met deze checkout mag ik een leuk lijstje club kisten vliegen.
Robin Diesel (PH-SVU, SVT en HLR)
Robin AVGAS (SVM en SVQ)
Piper Warrior (SVH, SVG, SVI, VSY en SRU (is die er nog?))
Piper Archer (SVP)
En dan deze Diamond DA40.

Keuze genoeg voorlopig. Als de Diamond weggaat (en er een Robin diesel voor terugkomt) ga ik misschien de Cessna’s nog doen. Zie dan wel.

See ya!

3 opmerkingen:

Arjan zei

Mooi! Ik zie de uitnodiging voor een vlucht in de SVR wel tegemoet ;)

Gr

Anoniem zei

Wauw wat een lijst zeg! Ik les dus nu op de C152s, een checkout op een laagdekker zal voor mij wel wat meer tijd kosten vanwege dat zweven ;-)

Skycaptain Marz zei

@ Arjan; ja, gaan we doen. Kun je helpen sturen tijdens taxieen... :)

@ Ben; ja, wat meer grondeffect bij laagdekkers. En extra extra extra zweven met de Diamond.