Alternatief dan...waar waren we nog nooit geweest. Eelde en Ameland kwamen voorbij. Wel leuk eigenlijk, goed eindje vliegen.
Dus de gisteren middag op de club gedane voorbereiding kon de tas in en een nieuwe kon gemaakt worden. Wouter zou de legs naar EHGG en EHAL vliegen, ik de leg terug van EHAL naar EHRD.
Tegen een uurtje of half elf was alles klaar en konden we naar de kist. We hadden zelfs even tijd gehad om over het laatste diesel voorval te kletsen. Weer eentje in een weiland aan de grond gezet. Gelukkig alles goed afgelopen, maar je gaat niet echt meer geloven in de betrouwbaarheid van deze machines. Ik laat ze voorlopig links liggen die SVT en SVU.
De PH-SVH stond op ons te wachten en was nog zo goed als vol.
Een ritje naar het fuel station konden we dus overslaan. Na startup mochten we taxieen naar V4 runway 06.
Rotterdam is een leuk veld maar dit zag er toch wel wat dreigend uit;
Genoeg materieel om ons bij take-off zonder pardon uit de lucht te knallen! Eerst schieten, dan praten. En dit was niet alles, hele rijen met dure auto's en Marechaussee stonden ook al klaar. Pfff, zo erg vliegen we toch niet? :D
Bleek achteraf om de aankomst van de president van Chili te gaan. Die wilden ze blijkbaar uit de lucht knallen, niet ons. Phew, goed vanaf gekomen.
Via een Mike departure vertrokken we uit Rotterdam met Wouter als pilot in command en ondergetekende als DJ on the radio.
Nadat we dat stapeltje Amsterdam TMA's voorbij waren zijn we geklommen naar Flight Level 55, onder toezicht van Dutch Mil. Heerlijk rustig daarboven en ruim twee graadjes koeler natuurlijk.
Verder een uneventful flight naar Groningen/Eelde, maar wel mooi. Soesterberg lag er fraai bij.
Bij Eelde mochten we na een uur en 15 minuten vliegen binnenkomen via een Romeo Arrival, dan Tango, vervolgens om Tynaarlo heen en dan voor Yde downwind op voor runway 05.
Een paar minuten later was het touchdown en mochten we de baan afrijden richting Apron. Een heuse marshaller begeleidde ons naar de parkeerplaats.
Na het betalen van 17 euro begaven we ons richting restaurant met terras aan het platform. Goed vliegveld dat Eelde trouwens. Zit leuk in elkaar met die twee banen, relaxte controllers in de toren. Voelt een beetje als Rotterdam qua sfeer, zeker omdat daar ook Transavia met de 737's komt. Voor herhaling vatbaar, dat zeker.
Na de inwendige mens versterkt te hebben was het tijd voor de tweede vlucht naar EHAL. Op EHGG heb je ook gewoon een delivery, en moet je startup clearance vragen. Daarna mochten we via runway 19 en Charly naar de holdingpoint runway 5 taxieen. Aldaar achteraan aansluiten.
Na de runup mochten we deze kist passeren en moesten we nog even holden bij 05. Twee minuten later mochten we dan op weg naar Ameland.
X-ray depature op 1000 voet, over zeer dun bevolkt gebied. Man, wat een ruimte heb je daar nog zeg. Televisie kijken doen ze wel, en het liefst via een satelliet;
En dit was maar één achtertuin he! :D
Na een minuut of 10 vliegen gaan we de corridor in richting Ameland, over de Waddenzee. Zicht was niet super, maar Ameland heb je al snel in beeld. Tis niet erg groot maar wel behoorlijk breed dat eiland.
Op een gegeven moment kwam EHAL in zicht.
Volgens Ameland Radio was runway 09 in gebruik met een linkerhand circuit.
Dus wij netjes crossen overhead het veld om downwind op te kunnen vliegen. We kregen al wat commentaar op de radio en later bleek dat ze daar eigen regeltjes gemaakt hebben voor de nadering. In de AIP kan ik het iig niet terugvinden.
Er had al een mevrouw gebeld dat ze overlast had. Die heeft dus echt niets te doen de hele dag.
Nou ja, jammer dan. Welkom op Ameland!
Na even gekletst te hebben met de meneer achter de radio trokken we een colaatje uit de automaat van Aero Club Ameland. Die moest daarvoor wel even worden aangezet. Kan hetnog mooier? :D
Daarna was het mijn beurt voor de left seat.
We kregen instructies om na take-off zo snel mogelijk een linkerbocht in te zetten, om zo linksom om het eiland heen te vliegen. We zouden dan de andere corridor naar Harlingen nemen, om vandaar richting Urk te vliegen. Zo gezegd zo gedaan. Na take-off klommen we direct door naar 3000 voet. Mooie foto van het uitzicht daar...
Voor Urk alweer gedaald naar 1100 voet, want daarna zouden we richting het baken PAM vliegen en daarmee onder de TMA-1 van Amsterdam komen. Max 1200 voet daar en natuurlijk transponder off.
Zo rustig doorgetuft naar Rotterdam. Vliegend naast de EHAM CTR kom je wel wat collega's tegen boven je...
Rotterdam mochten we naderen via een Mike arrival. Daarna het gebruikelijke cross overhead the field voor een left hand runway 06. Op final was het ff flink werken, de wind was goed gusty en dat was te merken met de landing. Tikkie aan de harde kant. Maar, any landing you can walk away from is a good one... Het was weer een erg leuke vliegdag. Welliswaar geen Luxemburg, maar die staat voor de volgende keer gepland. De Google Earth track van de vlucht is hier te vinden. Een filmpje van starts en landingen staat hieronder... See ya! (Terwijl ik dit schrijf dendert onweer en regen over Rijswijk. Daar had ik dus echt niet in willen zitten met het Pipertje... ) |
1 opmerking:
Hey wat een leuke blog weer!
Gisteren heb ik mijn PLT met goed gevolg gedaan. Wij moesten ruim een kwartier en 21 kanonschoten wachten voordat we naar de fuel mochten :)
Een reactie posten