“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 3 juli 2009

Klantenbinding

Gisteren had ik een avond vlucht gepland met een paar mensen van één van mijn trouwste klanten.
Het was bloedheet gisteren (tegen de 30 graden), dus het was maar goed dat we vertrek om 20:00 gepland hadden.

Ik was al wat vroeger op de club om zo rustig even de tijd te hebben om de kist (PH-SVQ) te inspecteren en alles klaar te leggen. Toen Andre, Tjardo en Tom gearriveerd waren konden we na e.e.a. aan uitleg en een drankje op het terras dan ook snel vertrekken.
Het voordeel van de PH-SVQ is de schuif cockpit kap, die je lekker open kunt laten tijdens boarden en taxieen. Heerlijk als het nog 27 graden is buiten. Nadeel is dat 'ie niet heel ruim is, maar ja, elk voordeel hep z'n nadeel he. :)

De wind kwam uit N-O dus baan 06 was in gebruik. Na runup moesten we nog zeker 10 minuten 'holden' omdat het ineens onwijs druk was. 4 kisten in het circuit, een F-50 van VLM net voor ons weg, één op final en één aan het taxieen naar threshold 06. Uiteindelijk mochten we dan oplijnen voor vertrek.
Ik kon met takeoff best wel merken dat het warm was want het duurde echt wel wat langer voordat we los kwamen. Daarna een linkerbocht voor een Hotel departure richting Hoek van Holland, 271 FROM op de VOR ingesteld.
Na ons te hebben afgemeld bij Whiskey even over de Maeslantkering gevlogen en daarna over de Nieuwe Waterweg richting kust. De maasvlakte schoof onder ons door tijdens een linkerbocht richting Haringvliet. Boven de N57 een 45 graden bocht gedemonstreerd en daarna koers gezet richting eiland Tiengemeten.

Boven de sluizen van het knooppunt Hellegatsplein koers gezet richting Oud-Bijerland langs Numandorp en Klaaswaal. Boven Oud-Bijerland net buiten de EHRD CTR wat orbits gedraaid want dit is de woonplaats van Andre. Tom en Tjardo wonen in Spijkenisse, dus na toestemming van EHRD tower ook hier wat orbits gedraaid.
Aangezien het bedrijf in Schiedam gevestigd is vroeg ik of we 'via Schiedam to the field' mochten. Geen probleem, dus mooie lucht foto's kunnen maken van het bedrijf.

Ik mocht daarvandaan een direct final 06 vliegen, waar je zo goed als op zit als je Schiedam verlaat. Op final kreeg ik de opdracht nog een 360 te maken vanwege vertrekkend verkeer, maar na 90 graden gedraaid te hebben mocht ik alweer door. Na een zachte landing stond we 5 minuten later weer aan de grond.

Onder het genot van een drankje op het terras nog even nagepraat en de zin en onzin van zwarte dozen (FDR en CVR) uitvoerig besproken (nog steeds een actueel onderwerp na de recente crashes van twee Airbussen).

Helaas is de GPS track niet gelukt, er stond iets niet goed in de Garmin. Volgende keer even goed op letten.
Hieronder een compilatie van de 300 foto's die zijn gemaakt ... :)

1 opmerking:

Arjan zei

En? ging die steile bocht nog net zo strak als tijdens de opleiding? :)