“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 2 december 2009

Nightshift

Mijn PPL brevet laat het niet toe om 's nachts of met verminderde zicht omstandigheden te vliegen. Ik heb een zogenaamd VFR bevret, Visual Flight Rules. In de landen om ons heen bestaat er zoiets als Night VFR, waarbij je, onder goede zicht condities, in het donker mag vliegen (na specifieke training).

Maar, Nederland heeft dat natuurlijk niet.  :(   Hier moet je eerst een volledige instrument rating doen á 50 uur les en weer 9 vakken theorie.
Aangezien in het donker vliegen toch wel wat heeft en meer vliegers dat wel 'ns willen ervaren organiseert de vliegclub ieder jaar in de winter periode een nachtvlucht avond. Vorig jaar kon ik niet mee vanwege werk, maar dit jaar stond het weer in de agenda. Een mede club lid (Wil van Voorst) had de organisatie op zich genomen en had 24 aanmeldingen gekregen. Hoezo populair...

Ik moest om 17:00 op de club zijn voor vertrek om 17:30, dus ruim op tijd van het werk vertrokken. Maar, bleek niet voldoende. Ongeluk gebeurd op de ring Rotterdam, alles vast, zal weer 'ns niet zo zijn. Ik zag de bui alweer hangen, maar Wil kon mij gelukkig ruilen met iemand anders uit een latere vlucht. Die wilde graag eerder, dus kwam goed uit zo.

Om 18:15 kregen we de briefing van een instructeur. Er werd verteld wat we konden verwachten en waar we specifiek op moesten letten.
We zouden opstijgen van baan 06, daarna richting NDB baken ROT, vervolgens STD en daarna PS. Vanaf dat laatste baken vectoring van ATC voor een intercept ILS 06. Volgt u het nog?  :)
Tja, je moet een beetje snappen hoe dat werkt, maar dan is het niet zo moeilijk.

Ik was met twee andere vliegers en instructeur Cees Luijten op de PH-VSY ingedeeld. Leuke instructeur, wel 'ns eerder mee gevlogen. Overigens, niet elk vliegtuig mag op instrumenten vliegen, daarvoor moet deze wel uitgerust zijn met specifieke instrumenten.

Tegen 19:15 werd het tijd om in te stappen. Ik zou als tweede vliegen en kon dus eerst de kunst afkijken bij een collega vlieger, die het overigens al meer gedaan had. Wel een beetje gedoe, in het donker het vliegtuig checken, instappen, checklist. Zaklampje erbij, maar niet te fel anders duurt het weer te lang voor je ogen aan het donker gewend zijn. Wel leuk allemaal!

Het weer was top. Zo goed als geen wind en zeer helder. Direct na take-off kregen we al een adembenemend schouwspel gepresenteerd. Rotterdam ziet er by night erg mooi uit, met honderdduizenden lichtjes. Huizen, snelwegen, verlichte voetbalvelden...wat een mooi gezicht zeg!


We moesten eerst runway track vliegen tot 1000 voet, daarna een rechterbocht en klimmen naar 2000 voet.
We werden overgezet op approach die heel relaxt was, we mochten zelf een grote boog om Rotterdam vliegen en ons melden bij PS voor vectors voor intercept van de ILS.

De collega vlieger vloog een erg strakke ILS en na een nette landing mochten we taxiën naar Runway 06 Victor 4 voor een pilot change, want nu was het mijn beurt!

Ik klom op de left seat en begon aan mijn checklist. Lampje erbij want het was lekker donker daar op de kop van de baan. Na startup mocht ik de baan op taxiën. Dat is al een hele opgave, want die bekende gele streep doet het niet zo goed in het donker. Op de startbaan zelf is de centerline voorzien van lampen, dus daar is het wel weer makkelijk sturen. Na clearance mocht ik opstijgen. Kist was zwaar, dus iets meer snelheid. 5 graden pitchup op de kunstmatige horizon en gáán. Voor het eerst helemaal op instrumenten klimmen, niet naar buiten kijken (had niet veel zin). Het ging eigenlijk allemaal wel lekker en op 1000 voet aangekomen een right turn heading one five zero, climb to 2000 feet. Overgezet op Rotterdam approach, aflevelen op 2000 voet, aftrimmen en genieten maar!

Ik vlieg heel vaak over Rotterdam en ken de omgeving best goed. Maar zo in het donker moet je af en toe echt zoeken waar je bent. Treinsporen zijn niet verlicht, die zie je niet. Rivieren zijn over het algemeen donkere strepen, moeilijk te zien. Snelwegen zijn heel goed te zien natuurlijk. Koppie erbij houden en goed je navigatie apparatuur inregelen.

Vlak voor PS meldde Cees dat bij Approach, en ik kreeg koersen op basis van radar van ATC om de ILS van 06 te kunnen intercepten.
ILS staat voor instrument Landing System en bestaat in feite uit twee systemen, een localizer en een glideslope.De eerste bepaald je positie in het horizontale vlak (zit ik recht voor de baan..), de tweede bepaald of je op het goede daalpad zit, dus niet te hoog of te laag. In feite vlieg je twee aanwijzingen achterna, die je precies naar de baan brengen. Voor de geinteresseerden, hier staat e.e.a. aan info en plaatjes.

Ik moest eerst koers 330 sturen, daarna 030 om zo met een hoek van 30 graden de localizer te intercepten. Op deze manier komt de wijzer netjes langzaam in beeld zodat je 'm mooi kunt volgen.
De glideslope benader je als het ware van onder. Op het moment dat je in het glijpad komt, komt de glidesope naald naar beneden, en als 'ie in het midden staat gas eraf en volgen maar.
Volgens de approach kaartjes moet je voor ILS 06 op 6,2 mile (DME) beginnen met de daling (3 graden glijpad), en we zorgden ervoor dat we voor dat punt afgeconfigureerd waren. Snelheid goed, flaps 1.
Deze configuratie bleef zo tot op de baan, dus niet flaps 2 en 3.
Ik zat redelijk netjes op de glideslope, iets eronder. Dus iets gas bij voor meer hoogte. Zo kwamen we precies voor de baan uit, en met een mega zachte landing stonden we weer op 06! Dit was gaaf zeg!!

Ik mocht terug taxiën naar Victor 4, voor de laatste pilot change. De laatste ronde vlogen we over Delft, Den-Haag en Rijswijk, richting HvH. Ook erg leuk om te zien, Bianc vertelde later dat ze vliegtuigen over had horen komen. Check!

Al met al was dit een super ervaring. Sowieso niet verkeerd om 'ns echt op instrumenten gevlogen te hebben, ook al was het prachtig weer met erg goed zicht. Ik heb wel geprobeerd me zoveel mogelijk te concentreren op de instrumenten, die oefening kan geen kwaad.

Ik heb wat gefilmd, moet nog even kijken of dat wat geworden is...


Filmpje van Arjan die er die avond ook bij was. Veel beter te zien hoe mooi het was...

Gonna be some sweet sounds
Coming down on the nightshift
I bet you're singing proud
Oh I bet you'll pull a crowd
Gonna be a long night
It's gonna be all right
On the nightshift
Oh you found another home
I know you're not alone
On the nightshift

Commodores - Nightshift
1985

5 opmerkingen:

Ben zei

Fantastisch om te lezen, ik hoorde jullie 's avonds nog op de radio. "Pilot change op victor four". Hier ga ik me de volgende keer zeker voor aanmelden.

Skycaptain Marz zei

Ja, moet je doen. Die foto is een zeeeeeer slechte weergave van wat we zagen. Het is echt onwijs leuk!

Arjan zei

Mooi uitgebreid verhaal... De mijne volgt nog ;)

Hoorde dat de volgende nachtvlucht op 5 januari wordt georganiseerd. Ga me er zeker weer voor opgeven, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat we dezelfde fantastische omstandigheden zullen krijgen...

Marcel zei

He Marz, leuk verhaal. Lijkt me prachtig om te doen dat 'vliegen in het donker'. Zijn er mogelijkheden voor niet-VCR-leden om ook eens mee te gaan?

Ciao
Marcel (www.zwakie.com)

Skycaptain Marz zei

@ Marcel, zouden we kunnen proberen.
Ik kan de vraag neerleggen bij de organisator. Doen?
Wil je dan zelf vliegen of gewoon mee als pax?