Vandaag stond les 9 op de planning. Deze les zouden we het airwork gedeelte van de opleiding afronden, zodat ik binnenkort de 'progress check' kan doen.
Airwork is het eerste gedeelte van de opleiding. Dit omvat opstijgen (aerodrome departure), bochten, stalls, critical slow en high speed, stijgen, dalen, zeg maar de basis handelingen.
Daar ben ik nu mee klaar, en heb intussen ook wat andere lessen gedaan (circuit training), zoals jullie hebben kunnen lezen.
Collega Wiljo was deze keer mee, dus ik had weer een passagier (pax). We hadden de PH-SVU mee.
Zoals altijd de walkaround, kist in, checklist afwerken, en de baan op voor een taxi ritje. We moesten bij Lima even voorrang verlenen aan een 737 van Transavia. Doorrijden kon ook niet, dan waren we geplet. :)
De runway in use was 06, dus we stegen in noord-oostelijke richting op. Lekker dichtbij voor het taxien, Victor 4 voor de holding point.
Na de runup checks de lucht in. De take-off was uit het boekje, mede geholpen door de kopwind op de baan (070 graden, 7 kts). Bocht linksom en richting Hotel (Hoek van Holland). Bij Whiskey afgemeld bij de toren, en aan de slag.
Geklommen naar 2500 voet voor de eerste stall oefening. Clean stall, zonder power. Daarna clean stall met power. Daarna twee maal approach to stall, waarvan één in landing configuratie. Tot slot nog even een stall in een bocht, in landing configuratie.
Vervolgens slow flight, stukje met gas voluit, en een klimvlucht naar 4000 voet.
Daarna nog wat dingetjes gedaan, zoals glijvlucht van 4000 naar 500 voet (zonder motorvermogen dus) op constante snelheid en daarna een stukje vliegen op 500 voet hoogte zodat Wiljo goed uitzicht had. Het weer was top, dus dat zat erg mee. Wiljo heeft dan ook erg mooie foto's geschoten.
Daarna via Oud Bijerland weer retour en dwars over Rotterdam weer terug gevlogen.
De landing op zich was goed, maar ik maakte een veeeeeel te lange base-leg, dus kon lekker opsturen om weer center voor de baan te komen.
Wiljo heeft een filmpje van de landing gemaakt.
Ik had iets meer moeten flaren, maar de wind was lekker aan het draaien (werd bij crossen van het veld ineens van lefthand circuit op een righthand gezet) dus het was flink corrigeren zoals je kunt zien.
Na 50 minuten airborne te zijn geweest stonden we weer aan de grond. Kist nog even op z'n plek en dat was dat.
Wiljo heeft alles binnen weten te houden, ondanks de stalls. Hier nog even de track voor Google Earth.
See ya!
donderdag 23 augustus 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Kan je nagaan ik zit al met zweet in mijn handen je verhaal te LEZEN en jij doet het gewoon knap hoor.P.S zit die geit achterin het vliegtuig?(
Kan je nagaan ik zit al met zweet in mijn handen je verhaal te LEZEN en jij doet het gewoon knap hoor.P.S zit die geit achterin het vliegtuig?(
Een reactie posten