“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 16 mei 2008

Solo 7; stuiteren

Vanmiddag weer lekker solo gevlogen. Had om 17:00 de PH-SVU geboekt om op Seppe wat touch & go's te doen. Dat wilde ik een paar weken geleden al, maar toen gooide (waaide) de wind roet in het eten. Maar vandaag leek het dan toch te gaan lukken.

Het weer was redelijk, maar wel af en toe wat regen en best laag hangende bewolking (begon al op 1200 voet).
Ik was al vroeg op de club, dus daar nog wat gewerkt en gekeken wat het weer ging doen. Langzaam knapte het iets op. Dus vliegplan ingediend voor een local EHRD.
Tegen de verwachting in mocht ik gewoon een Romeo departure vliegen, maar veel hoger dan 1300 voet kwam ik niet boven Rotterdam. Dus de toren opgeroepen en toestemming gevraagd om wat lager te vliegen dan de bedoeling is bij een Romeo departure (1500 ft). Was geen probleem, het was erg rustig.

Na Romeo koers gezet richting EHSE, waar baan 25 weer in gebruik was met een left hand circuit. Het veld was nog best lastig te spotten door het mindere zicht.
Ik heb daar achtereenvolgens een;
  • gewone landing
  • gewone landing
  • precision landing
  • flapless landing
  • precision landing
  • gewone landing

gedaan. De gewone landingen en de flapless landing gingen prima. De eerste precision landing leek nergens op. Teveel snelheid, waardoor bij flaren weer iets omhoog. Prima touchdown, maar niet waar ik wilde. De tweede precision landing ging wel goed. Precies op de baan drempel neergekwakt.

Daarna Seppe radio bedankt voor de medewerking en teruggevlogen naar EHRD.

Bij Romeo kwam er vanuit het noorden een andere kist aanvliegen die op dezelfde hoogte en ongeveer zelfde positie zat, maar iets achter me. Gelukkig hadden ze me snel in de gaten en toen zag ik ze ook, een piper rechts achter me. De toren had wel wat moeite met ze, want hij moest alles minimaal twee tot drie keer herhalen voordat hij antwoord kreeg. Minder netjes met een kist vlak voor je en verminderd zicht.

Bij Oscar weer gezakt naar 1200 ft, tot aan dat punt was 1500 ft wel te doen. Daarna weer de startbaan in de het midden oversteken voor een lefthand 06. Beetje kort ingedraaid naar base, dus lekker steil naar beneden en met een nette landing stond ik weer aan de grond.

Ik heb nu 7:45 solo gevlogen. Nog 2:15 erbij en ik zit aan de verplichte minimale 10 uur. Maar dat komt wel goed met de grote droehoek solo die ik volgende maand gepland heb. Nu al zin in.

Track log, see ya!

2 opmerkingen:

Arjan zei

Je wilde zeker eerst nog ff oefenen voordat we woensdag samen gaan stuiteren... :)

Tot woensdag...

Skycaptain Marz zei

:)
Nou, die precision landings van mij verdienen nog wel wat aandacht hoor...