Zo, dat was een erg leuk weekendje vliegen zeg... drie vluchten gepland, drie uitgevoerd.
#1
De eerste was (last minute) op vrijdag met goede vriend Hero. Die was wel 'ns meegegaan met een lesvlucht en een rally maar dit zou de eerste keer zijn met mij als Pilot in Command. Maar hij had er alle vertrouwen in zei 'ie voor de vlucht.
Tja, iedereen maakt fouten.. :-)
De PH-HLR was nog vrij, een Robin Ecoflyer (diesel) die we tijdelijk op de club hebben zolang we maar één eigen Robin diesel ter beschikking hebben. De tweede staat namelijk al maaaaanden in reparatie na een noodlanding.
Ik had deze HLR nog nooit gevlogen, maar op de GPS na is 'ie zo goed als hetzelfde als onze eigen diesels. Die GPS is een moving map GPS van Bendix King. Die kende ik nog niet, maar is best een mooi apparaat, erg duidelijk en handig. Verder is deze kist uitgerust om ILS landingen te kunnen doen. Erg luxe.
Via een Hotel departure naar de kust gevlogen, vervolgens noordwaarts langs de kustlijn, na Noordwijk weer landinwaarts riching Mike, en via een Mike arrival weer retour EHRD. Het was mega rustig op het vliegveld dus toen ik turning downwind 24 meldde kregen we al toestemming om te landen.
De landing was er één uit het boekje maar er stond dan ook geen zuchtje crosswind, makkie dus. Daarna op de club nog ff lekker een uurtje zitten kletsen over van alles met een colaatje erbij. Was erg leuk, mooie afsluiting van de vrijdag.
#2
Via het gastenboek van de website van de club was in ik contact gekomen met Stefan, piloot bij de luchtmacht. Die wilde graag met zijn vader en oom de regio Rotterdam van boven bekijken, maar zijn brevet laat het niet toe SEP vliegtuigen te vliegen. Chinook geen probleem, maar zo'n pipertje... :-)
We hadden eigenlijk al vorige week afgesproken, maar het weer gooide roet in het eten. Vandaag was ook niet optimaal volgens METAR en TAF, maar veel beter te doen. De Piper Archer stond gereserveerd, en na het nodige heen en weer mailen was vandaag de dag.
Na kennismaking gingen we aan tafel zitten om de route te bepalen. Ik had het idee om een Romeo departure te doen, dan naar woonplaats 1; Oudekerk a/d IJssel, daarna strak langs de EHRD CTR, richting Hollands Diep, deze volgen om de CTR heen, Maasvlakte, dan weer terug om de uitloper van de CTR heen naar Spijkenisse, daar de CTR in, orbits boven Schiedam (woonplaats 2), en dan een direct final 06.
Heel verhaal, maar iedereen vond het prima, dus off we went.
De Archer had weinig brandstof aan boord, wat maar goed was ook want de W&B liet geen volle tanks toe met 4 volwassen kerels. Maar je wilt ook niet op dampen vliegen, dus eerst richting de fuel station voor een paar gallon AVGAS.
Daarna mochten we naar V4, runway 06. De wind kwam uit 330 met 10 knopen. 90 graden cross dus, erger wordt het niet. Maar de take-off verliep uitstekend en korte tijd later vlogen we via Romeo de CTR uit. De heren achterin hadden het prima naar hun zin en Stefan zat als Co wat zaken mbt radio en transponder voor me te regelen. Wel handig, een piloot als passagier.
Het plan werd volledig gevlogen, waarbij we na toestemming nog naar 3000 voet geklommen zijn in de Rotterdam TMA 1 voor een beetje cloud surfing. Erg fraai weer daarboven met het zonnetje erbij. Het was perfect vliegweer.
We kregen toestemming om via Spijkenisse de CTR in te vliegen en ook voor de orbits over Schiedam, maar we moesten even holden (stay south of the ILS 06...) totdat een kist geland was.
Daarna mochten we direct Schiedam, en na wat rondjes mocht ik voor de direct final 06, waar je dan al zowat voorhangt.
De wind was 330 met 09, dus goed cross nog steeds. Lekker in de crab aan komen vliegen voor de baan, boven de baan voet rechts, yoke naar links, beetje corrigeren, en met een crosswind landing uit het boekje stonden we weer op de baan. Kreeg de complimenten van Stefan, toch leuk te horen niet waar?
Daarna nog even nakletsen op de club, iedereen had van de vlucht genoten. Terwijl we aan het afronden waren kwam mijn vader al binnen lopen voor vlucht nummer 3.
#3
Direct na deze vlucht had ik afgesproken met mijn vader om een rondje te gaan vliegen. Ook alleen 'ns meegeweest met een les, dus nu even voor de leuk.
Deze keer was de Diamond DA40 aan de beurt. Derde vlucht hierop voor mij, en het derde type kist in twee dagen. Gaat lekker!
Qua route had ik het zelfde in gedachten als de route van gisteren; Hotel departure, langs de kust naar het noorden, bij Noordwijk weer landinwaarts gevolg door een Mike arrival.
Ik vlieg deze route best vaak met passagiers (ook in omgekeerde richting) want je ziet zo lekker veel. Delft, Maeslantkering, de Nieuwe Waterweg, Hoek van Holland, Naaldwijk en 's Gravezande, de kassen van het Westland, kustlijn, Den Haag (Scheveningen), duingebied, Katwijk, Noordwijk, Leiden, Alphen a/d Rijn, Gouda, en natuurlijk een mooi stuk Roterdam.
En zeker als het dan ook nog 'ns zo helder is als vandaag...
De Diamond stond natuurlijk weer lekker in een grote plas water, dus de kist maar weer eerst wat naar voren getrokken voor droge voeten. Na de pre flight en taxi hingen we al snel in de lucht na take-off van baan 06. Pa vond het prima dat er niet zo veel turbulentie was onderweg.
De route hebben we afgevlogen volgens plan, en na 50 minuten waren we weer terug bij EHRD. De wind was was gekrompen naar 290, dus de toren was naar 24 over gegaan. De windsterkte was wel 08, gusting 15, dus een behoorlijk crosswindje. Na Oscar kreeg ik een direct 24 aangeboden waardoor we niet het circuit in hoefden. Top natuurlijk, en aangekomen boven het VOR baken kreeg ik al landing clearance, dus een lekkere lange final. Met weer een crosswind landing uit het boekje ook nu weer veilig aan de grond.
Top weekend dus, lekker veel gevlogen. Het logboek gaat de goede kant op zo.
Morgen wat zaken regelen voor Stichting Hoogvliegers, dus het hele weekend staat in het teken van de luchtvaart. Ik zeg doe nog maar een paar van die weekenden... :)
See ya!
zaterdag 7 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Zo... Taxibedrijf begonnen :) Zodra ik mijn papiertje heb dan kan je rekenen op geduchte concurentie, Ha!!! Of gaan we een samenwerkingsverband beginnen ;)
Leuke vluchtjes zo...!!!
Hehehe, ik zeg samenwerken, er is al genoeg competitie op de wereld.
Ma-Ar air, ook voor grote groepen... :)
Victor moest wel lachen, die bleef me maar zien lopen naar de kisten...
Nou je vader heeft van de vlucht genoten,jammer dat ik niet mee kon gaan..volgende keer beter.
groetjes
a
Hey man, wel lachen hoor zo'n volle dag vliegen. Kan me de reactie van Victor wel voorstellen. Goed in ieder geval voor de bezettingsgraad van de kisten :-)
Nou, nog even en dan gaat het voor mij ook gebeuren. Victor gaat de Pre License Check aanvragen...... slik.....
Oscar
Hehe...gebruik die PLT lekker om ervan te leren. Bij mij stelde het helaas weinig voor, maar het examen haalde ik gewoon.
Ben benieuwd wie je krijgt voor je PLT, laat het me ff weten...
Bonjour, skycaptainmarz.blogspot.com!
[url=http://cialisanta.pun.pl/ ]Achat cialis en ligne[/url] [url=http://viagrapeck.pun.pl/ ]Achat viagra online[/url] [url=http://cialisycin.pun.pl/ ]Acheter du cialis online[/url] [url=http://viagrappro.pun.pl/ ]Acheter du viagra en ligne[/url] [url=http://cialistyli.pun.pl/ ]Acheter du cialis en ligne[/url] [url=http://viagrantor.pun.pl/ ] viagra online[/url]
Een reactie posten