Gisteren had ik een vlucht gepland met Ger. Die was ook al meegeweest met de rally afgelopen week, maar deze vlucht hadden we al eerder gepland en elke kans die ik krijg om te vliegen pak ik natuurlijk. :-)
Ik had de PH-HLR geboekt voor einde van de middag, maar door een examen (die later weer werd gecanceld) en een lesvlucht was het reserveerde blok een paar keer verschoven.
Het weer was enorm goed; warm, helder, wel wat wind maar mooi op de kop van baan 06. Even voor half twaalf liepen we naar de kist voor preflight en vertrek. Bij het indraaien van de frequentie van EHRD delivery op com1 bleek dat de knop voor de decimalen niet werkt. Dit stond al aan tijdje in het klachtenboek als probleem dat soms voorkwam, maar nu deed deze het helemaal niet meer. Er (toen nog) vanuitgaande dat er maar één radio in deze kist zat (heeft wat afwijkend instrumentarium t.o.v. de eigen club diesels, het NAV systeem heeft bijv. geen radio) uitgestapt om een andere kist te regelen. De SVM was nog beschikbaar, net terug van een vlucht.
Dus vliegplan voor de HLR gecanceld, en een nieuwe ingediend voor de SVM. Arthur (van de balie) ging voor de zekerheid ook nog even in de HLR kijken of er inderdaad maar één radio in zat, kwam tot dezelfde conclusie.
-We keken, bleek later, allebei over die ene unit heen, die een beetje op een DME lijkt. Maar dat is dus lekker geen DME, maar een radio zonder NAV gedeelte. Ahum en duh enzo... :-S
Half uurtje later dus op weg naar de SVM. Preflight, boarden, request startup, en aanslingeren maar.
De motor was het daar alleen niet helemaal mee eens. Aangejengeld door de startmotor wilde het ding net gaan aanslaan, maar toen bluh bluh bluh, accu leeg. Pffff, wat heb ik vandaag?!?! Nog twee pogingen, maar forget it.
Even afgemeld bij delivery, weer de kist uit, en naar binnen. Even overleg met Arthur. Of de SVI meenemen na de huidige les, of de SVM proberen te starten met external power (lees: accu in een karretje).
Dat maar proberen dan. Ger en ik dus de kist in, terwijl Arthur de accu aankoppelde, zeg maar de startkabels. :)
En zowaar, hij sloeg aan! Toppie Arthur, owe you one!
Voor de vorm nog even netjes startup clearance aangevraagd, en daarna taxi clearance voor runway 06, intersection V4.
Korte tijd later kwamen dan eindelijk de wielen los voor een Mike departure.
Ger heeft jarenlang in Gouda gewoond, dus allereerst daar wat orbits overhead gedraaid.
Daarna de A12 opgepikt, aangemeld bij Dutch Mil, en zo strak als mogelijk langs de rand van die 'tijdelijke' mega SRZ gevlogen. Next stop was Nieuwerbrug langs de A12, maar daar konden we niet boven gaan vliegen vanwege die SRZ.
Daarna de A12 blijven volgen naar Utrecht, en vandaar een stukje zuidwaarts gevlogen en geklommen naar 2500 voet. 3500 was het plan, maar daar moet je met de SVM even ruim de tijd voor nemen.
Daarna de Waal opgepikt en vervolgens de A15, en die weer terug gevolgd naar EHRD. Weer gezakt naar 1500 voet voor de Schiphol TMA-1 en aangemeld bij EHRD tower voor een Romeo arrival op 1500 voet.
Na Oscar kreeg ik de opdracht te dalen naar 1000 voet en te crossen overhead the tower and threshold 06, voor een left hand circuit runway 06. Gebruikelijk is dat je over het midden van de baan crossed, maar de controller wilde het graag anders deze keer.
Na ik ons op downwind 06 gemeld had kregen we meteen toestemming om te landen. En met een mooie (persoonlijke top 10) landing stonden we weer met de wielen op het asfalt van Rotterdam. Tja, 17 knopen uit 060 op baan 06, wat wil je, zo kan m'n moeder het ook. :)
Ondanks wat letterlijke opstart perikelen toch een leuke vlucht geweest.
Nog even de-briefen, broodje van Casper en een drankje erbij.
Happy landings!
1 opmerking:
Haha, leuke foto's met die batterij-kar!
Een reactie posten