“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 24 april 2009

Update

Er is nieuws te melden. Goed en minder goed nieuws...

Het goede nieuws is dat er een tijdelijke oplossing komt voor die @%^&%$#! SRZ.
Vanaf morgen mogen we er weer vliegen, maar onder 1200 voet en met de transponder op stand-by. Die 1200 voet waren we al gewend, en de xponder uit onder de Schiphol TMA-1 heeft ook jaren goed gewerkt. Dus, terug naar af en opnieuw beginnen. IVW en LVNL, succes!
For further info, look hiero.

Dan het eerste minder goede nieuws. Vorige week heeft de PH-SVG een taxi ongelukje gehad. Ik zal de details hier niet beschrijven, maar dit was het resultaat:

Foto: Arjan
Er zijn gelukkig geen mensen gewond geraakt of iets dergelijks. Hij zal i.i.g. een tijd uit de roulatie zijn, misschien komt 'ie wel helemaal niet meer terug. We wachten af.
Om het verlies een beetje op te vangen komt de PH-SRU terug in de vloot. Die stond te koop, maar nu gaat de club 'm zelf 'opvliegen'. Toch een beetje goed nieuws.

Dan bad news #2.
De club heeft besloten de huurprijzen met 10% te verhogen. Crisis, tegenvallende uren , hoger uitgevallen kosten voor onderhoud en andere aanverwante zaken zijn de oorzaak. 
Lijkt logisch; minder inkomsten, dus prijs omhoog.
Maar...de brandstof prijzen zijn behoorlijk gezakt. En heeft een prijsverhoging niet een averechts effect? Zouden nu niet nog minder uren gevlogen worden? Een kist van 180 euri  per uur volgens huidig tarief gaat wel even 200 p/u kosten. Het was al geen goedkope hobby...
Als er 10 % af zou gaan worden de vliegers misschien wel gestimuleerd om toch een extra uurtje te vliegen. 

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Er zijn genoeg mensen die deze blog lezen, dus laat wat van je horen via een reactie.  
De discussie is geopend!!

7 opmerkingen:

Radio Roels zei

Mijn eerste reactie is: laat de huurpijzen wat zakken en je trekt extra uren en inkomsten aan. Maar goed, dat is makkelijk gezegd natuurlijk. Ik hoef de rekeningen voor onderhoud stalling, verzekering en dergelijke niet te betalen. Hoe duurder de kist, hoe minder piloten zullen vliegen en dat komt de veiligheid niet ten goede. Bovendien zullen piloten zo weinig mogelijk motortijd willen dus geen wariming up meer, haastwerk bij taxieën. Dat komt een vliegclub op termijn ook slecht uit.Tja, moeilijke discussie he ...

Rembrand zei

Ik vroeg me ook al direct af of je hiermee de urenomzet niet nog meer verminderd. En om nou te zeggen dat we veel voordeel van de lage brandstofprijs hebben: niet echt. Blijkbaar is peut helemaal niet een belangrijk onderdeel van de totaalkosten van een vliegtuig, maar gaat het meer om verzekering, onderhoud en (vooral?) overhead.

Trouwens de uren gaan toch al omlaag als je ziet hoeveel kisten er stil staan om hun beurtje te krijgen (of erger zoals de SVG).

Arjan zei

'mooie foto' ;)

Ik vind inderdaad dat de prijzen wel heel erg snel omhoog gaan op deze manier. Als ik mijn huidige saldo vliegurer nu bekijk, ben ik met het nieuwe tarief een half uur vliegen kwijt geraakt. En aangezien het saldo bij een hoop mensen het aantal vlieguren zal bepalen, denk ik inderdaad dat er op zo'n manier alleen maar minder gevlogen zal worden. Maar ja, minder vlieguren betekent ook minder onderhoud. Ik vraag me dan ook af of de minder gevlogen uren dan ook daadwerkelijk de onderhoudskosten heeft doen toenemen.

Ik heb natuurlijk niet volledig zicht op het financiele gebeuren, maar wat mij betreft mogen de huurprijzen weer omlaag zodat er meer gevlogen kan/zal worden.

Anoniem zei

"tijd uit de roulatie zijn, misschien komt 'ie wel helemaal niet meer terug."

Dat zal wel meevallen, vanochtend nog de PH-SVG gerserveerd voor 13 juni. Volgens de balie zou dat geen probleem moeten zijn.

Skycaptain Marz zei

Zou mooi zijn!

Anoniem zei

Hoi Marcel,

Ook ik heb mijn naam vandaag mogen bijschrijven op het bordje 'geslaagden'. Nu nog even wachten op het papiertje... en dan....

Groet, Oscar

Skycaptain Marz zei

@anoniem 1
Mmm, misschien toch wel? Top op heden zit het gat er nog steeds in en is de kist tot ruim in juli geblokt...