Vakantie was top, en inderdaad, we hebben toch nog gevlogen.
Het slechte zicht (zie post hieronder) werd veroorzaakt door een zandstorm in Saudi-Arabië. Hierdoor werd zoveel stof in de lucht gegooid dat de complete Arabische Emiraten de zon niet zagen 5 dagen lang. De warmte was er desondanks wel hoor, koeler dan 36 graden hebben we het niet gehad.
Op de één na laatste dag van de vakantie ging het in poging 5 dan toch lukken, de vlucht met het watervliegtuig. Jihaa!
Om 14:45 werden we door Seawings met een Lexus opgehaald bij het hotel. Tja, je moet wat he.
Na een half uurtje door the middle of f*cking nowhere (pardon my French) te hebben gereden kwamen we aan bij een golf resort met haven. In die haven errug mooie boten en...een watervliegtuig.
We moesten inchecken in het kantoortje en een half uurtje later werden we met golf karretjes naar het vliegtuig gebracht. Tja, je moet wat he. :)
En daar lag 'ie dan, een Cessna 208A turboprop. Prachtkist om te zien. 9 PAX + 1 piloot, dus best groot.
We waren met 6 passagiers, dus iedereen kon een plekje uitzoeken. We gingen op rij één zitten, met prachtig uitzicht op de cockpit.
We kregen een korte safety instructie, en toen werd de turbine gestart. Dat starten ging razendsnel en binnen 3 minuten dobberden we al de haven al uit.
Zodra we in open water waren ging het gas erop en 20 seconden later waren we airborne. De eerste keer vanaf het water! Gaaf!! Voelt overigens een beetje als starten en landen op gras. Dezelfde hobbelige ervaring.
We zouden langs de kust naar The Creek vliegen in hartje Dubai, om in The Creek te landen voor een high tea in het Hyatt Park hotel.
We vlogen op ongeveer 1500 voet en ik kon via de speaker meeluisteren met ATC en kwam erachter dat we in de CTR van Dubi int. Airport zaten. Clearance en squawk code vereist.
Prachtig uitzicht natuurlijk, o.a. op het palmeiland Jumeirah:
Dubai city:
De kist afgemeerd na landing in The Creek:
Beauty right?
Na de high tea was het weer tijd voor de retour vlucht. Ik had aan de piloot gevraagd of ik Co mocht zitten, dus op de right seat voorin. Dat was geen probleem, best seat in the house!
Ook nu ging het starten weer razend snel en hingen we al snel op 2500 voet.
We kregen een upclose en personal encounter met Burj Al Arab, het enige 7* hotel in de wereld:
Op 1100 voet langs wat woontorens:
Supergave vlucht! De kist vloog erg relaxed, maar er stond dan ook heel weinig wind en er was nauwelijks turbulentie (ook niet boven de stad). De kist was nog geen jaar oud overigens.
Wel grappig om te zien dat zo'n cockpint er voor 95% bekend uit ziet. Garmin Nav, radio en xponder, Bendix/King autopilot en ADF. Verder de gebruikelijke instrumenten, alleen wat extra metertjes i.v.m. de turbine.
Best een leuk baantje trouwens, toeristen vliegen langs de kust van Dubai. Mmmmm...
2 opmerkingen:
Erg gaaf... Kan me voorstellen dat je handen jeukte op de co-seat...
Wat dacht je van een paar drijvers onder de Q? Kunnen wij ook toeristen vliegen naar de haringvliet ;)
Ziet ergggg mooi uit en wat zal je hebben genoten
GR Ma
Een reactie posten