“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 21 augustus 2009

Solo

Ik had sinds het begin van mijn vakantie niet meer (zelf) gevlogen, dus het werd weer hoog tijd.
Ik had al een tijdje een trainingsvluchtje in m'n hoofd, en dit was wel een mooie gelegenheid om die uit te voeren.

Dus vanmiddag solo met de PH-SVH vertrokken van runway 24, romeo departure.
Na romeo geklommen naar 2500 voet voor wat stall oefeningen. De eerste was een clean stall met herstel zonder vermogen, ging prima. Daarna een approach to stall, ook geen problemen.
Als laatste eentje in landingsconfiguratie, en ook die ging als een speer. Dat ben ik iig nog niet verleerd. :)

Koers (nou ja, koers, het gyro compas was kaduuk) gezet richting Mike om de CTR heen, en onderweg wat steep turns gedaan. Natuurlijk ging rechtsom weer beter dan linksom, mijn eeuwige afwijking.

Daarna de noodprocedure voor motoruitval geoefend. De volgorde zit er nog goed in, maar het belangrijkste blijft toch een geschikt veld vinden in korte tijd. Toen was het kapotte compas even niet handig, maar aangezien ik dit vtv wist...

Vervolgens weer aangemeld bij EHRD tower, voor een mike arrival for touch & goes.
De eerste landing was een normale, even opwarmen. Ging redelijk. De tweede een precision, kon beter. Vervolgens een flapless, die ging super. De wind kwam uit 260, 14 knopen met gusts naar 18. Met name die gusts waren heel vervelend, dus een flapless of een flaps 1 landing pastte toch wel in het plaatje.

De circuitjes moest ik op 500 voet draaien, maar voor de laaste vroeg ik toestemming voor 1000 voet want ik had een glide in landing in gedachten.
Die toestemming kreeg ik, en halverwege downwind 24 trok ik het gas naar idle. En met een nette landing strak na de threshold vond ik het wel welletjes. Tis toch wel werken bij zo'n oefen vlucht.

Was een nuttig uurtje iig, ga ik vaker doen.
Morgen de volgende vlucht, kist vol met ex collega's. Dat beloofd wat...



1 opmerking:

Arjan zei

Inderdaad wel slim om af en toe zo'n vluchtje in te plannen. Ik kan natuurlijk ook altijd tijdens een gezamelijke vlucht het gas eens dicht zetten voor een simulated engine failure ;)