“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

dinsdag 10 augustus 2010

PH-WKB maal twee

Afgelopen weekend weer een paar leuke vluchten uitgevoerd, allemaal met de Piper Archer PH-WKB.

Zondag zijn we met vrienden naar Texel gevlogen om daar wat te gaan eten. Van te voren nog even gebeld om te vragen of het restaurant wel open was omdat er wat vreemde berichten op het internet stonden. Huur achterstand, nieuwe uitbater, uiterste datum 19 augustus...maar, ze waren open.

Na wat uitleg op de club en het uitpakken van het vliegtuig vertrokken we via het tankstation naar baan 24 voor de vlucht naar Texel.We zouden direct over Benthuizen vliegen (huisje gedag zwaaien), dan naar Noordwijk, en via de kust naar Texel, crossing De Kooy CTR. Er stond een redelijk crosswindje, 330 met 10 knopen.

Na take-off mocht ik een right turn direct to Benthuizen, 1300 feet. Benthuizen was snel gevonden natuurlijk, dus door naar Noordwijk. Het was erg rustig in de lucht, weinig verkeer hoorbaar op Amsterdam Information.

Ook bij De Kooy was het erg rustig, wat wel logisch is omdat ze daar met een baan renovatie bezig zijn. Crossen van Zulu naar November was dus geen probleem.
Nadat we het water overgestoken waren nam ik contact op met Texel Radio, en van Ed mocht ik een direct final 04 doen. Ofwel, een lekkere lange daling gevolgd door een rustige landing (filmpje).

Het was niet druk op Texel, er stonden maar een paar kisten. Er was wel wat publiek, maar het was al tegen 17:30, dus de dagjes mensen vertrokken wel zo'n beetje.Gauw maar wat te eten bestellen.
Dat lukte nog net (er werd al driftig opgeruimd op het terras). De sfeer was op z'n zachts gezegd 'koel', niet erg gezellig. En omdat Texel airport sluit om 19:00 werd het alweer snel tijd voor de terugvlucht.
We zouden eigenlijk via de corridor terug vliegen richting Den Oever (en dan via VOR PAM), maar we besloten voor een wat kortere route weer via de kust, en dus weer door de CTR van De Kooy.

We zijn wel doorgevlogen naar Hoek van Holland voor een Hotel arrival. Zo kwamen we nog even leuk langs de kust bij Den Haag.

De bewolking hing behoorlijk laag (1200 voet ipv de 2000 volgens METAR) dus vroeg ik een Hotel arrival op 1000 voet. De wind was wat afgenomen, maar nog steeds haaks op de baan en nogal vlagerig, wat een bumpy short final en wat ruwe landing opleverde.
Maar wel twee leuke vluchten, en geen kotszakjes nodig gehad.  :)

--------#2

De maandag erna had ik met Wouter afgesproken onze glass cockpit kennis op de proef te stellen en een navigatie vlucht met de WKB uit te voeren geheel op GPS/autopilot. We kozen Kortrijk als bestemming, met een zigzag route er naar toe. Een combinatie van VRP's, bakens en IFR waypoints:
EHRD > Whiskey > Hotel > HSD > BRESK > DENUT > GOLEX > AKOVI > EBKT-Sierra > EBKT.

De meeste van deze punten stonden al netjes in de Garmin GNS430, alleen EBKT-Sierra en BRESK moesten we programmeren.


Na tanken en vertrek van baan 06 met Wouter als gezagvoerder schakelde hij op de leg naar Whiskey de AP in op NAV mode. Na het passeren van Whiskey richting Hotel vervolgens ook de Altitude/Capture mode, die we op 3000 voet hadden geprogrammeerd. Ik nam contact op met Rotterdam Approach omdat we in hun luchtruim zouden vliegen. Welliswaar is dat klasse E, maar het kan alles behalve kwaad je aan te melden.

De autopilot volgde netjes de geprogrammeerde tracks, maar soms wel wat naast de track vliegend. We hadden alle tijd om naar buiten te kijken en de route op papier mee te volgen. Op deze hoogte konden we mooi boven de scattered 2500 vliegen... (filmpje)

En route...

Met een klein uurtje bereikten we EBKT. Wouter zette de kist aan de grond en we gingen, na het verplichte bezoekje aan het havenkantoor, opzoek naar een restaurantje voor lunch.

Daar bereidden we de route terug voor welke ik zou vliegen, ook weer via een aantal IFR waypoints (EBKT-Whiskey, GOLEX, HELEN, ALINA, PESER, LARAS, EHRD-Romeo).
Tijdens de vluchten zijn we ook flink aan het leanen geweest m.b.v. de lean assist functie op de MFD. Zo ga je ineens van 11 GPH naar +/-8 GPH. Dat scheelt wel een beetje verbruik! (Een gallon is 3,8 liter)

Het verliep eigenlijk allemaal wel naar wens, we merkten alleen een eigenaardigheid in de MFD. Als je een flightplan programmeert in de Garmin, wordt deze overgenomen in de PFD (in de HSI) en in de MFD, op de trip page en natuurlijk op de moving map. Maar de MFD liet het plan niet zien, op geen van de (2) pages. Vreemd, dat hoort hij wel te doen. Het FPL was goed en actief, want de AP vloog 'm netjes af, en ook op de PFD was hij netjes zichtbaar. User error of...? We doen navraag...

FPL op de PFD..

Aangekomen op EHRD wilden we 'ns goed de landingskarakteristieken van deze kist onder de loep nemen, dus sloegen we een direct 24 af om via het circuit te vliegen. Met alle snelheden als uit het boekje en een zeer stabiele approach (wind zat ook erg mee) konden we mooi zien hoe de kist reageerde op trim en snelheid.

Leuke technische vlucht, en goed om de skills weer even te oefenen. Blijft mooi zo'n glass cockpit.

Happy landings!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

het was een leuke en gezellige vlucht in de glass cockpit ! Thanks ! Plan voor uitbaten van airport texel is in de maak :-)

Arjan zei

Leuke vluchtjes weer!! Maar ik dacht dat je naar Le Touquet zou gaan??