“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 28 mei 2011

Het heen en weer

Het vliegen kent een aantal belangrijke factoren die direct invloed hebben op de vluchtuitvoering. Eén daarvan is naast belangrijk ook heel onvoorspelbaar; het weer.
Natuurlijk doen de mensen die er verstand van hebben hun uiterste best om zo betrouwbaar mogelijk informatie over het weer te verschaffen, maar het blijft kijken in de toekomst.


Als vlieger kijk je tijdens de vlucht voorbereiding naar het algehele weerbeeld, maar met name naar speciale luchtvaart weerberichten. Die zien er een beetje apart uit. Hieronder twee voorbeelden die betrekking hebben op de luchthaven van Rotterdam:


FT281100 EHRD     ROTTERDAM/THE HAGUE AIRPORT   NLD   -5 m.
TAF EHRD 281044Z 2812/2918 23020G30KT 9999 SCT020 BKN030
    BECMG 2819/2822 23014KT BKN016
    PROB30 TEMPO 2822/2909 7000 -RADZ FEW009 BKN012
    BECMG 2907/2910 23020G30KT SCT020 BKN030=
SA281225 EHRD     ROTTERDAM/THE HAGUE AIRPORT   NLD   -5 m.
METAR EHRD 281225Z AUTO 23017KT 200V270 9999 BKN028 BKN033 16/09
Q1014 NOSIG=




De eerste is een zogenaamde TAF; Terminal Aerodrome Forecast. Dit is de zogenaamde lange termijn verwachting van een specifiek vliegveld.
Deze TAF is 30 uur geldig, en wordt 4 keer per dag geproduceerd. Dit gebruik je al vlieger om wat langer vooruit te kijken. Hoe is het weer morgen, of aan het einde van de dag als ik weer terugvlieg van een wat verdere bestemming.

De tweede is een METAR bericht: Meteorological Aerodrome Report. Dit weerbericht vertelt iets over het actuele weer op een specifiek vliegveld. Tevens wordt aangegeven of er op korte termijn veranderingen verwacht worden. Deze METAR komt op Rotterdam twee keer per uur.

Ik had vandaag een vlucht gepland met Wiljo en Johan. De vlucht zou i.i.g. over Den Haag gaan en Seppe stond ingetekend voor een tussenstop.
Maar de TAF liet gisteren nogal harde wind zien; 230 met 20 knopen, Gusting 30, beginnend tussen 09:00 en 11:00. Weliswaar is dit aardig in de baan, maar zeker de gusts waren toch wel aan de harde kant. En met name die gusts (windstoten) zijn onvoorspelbaar. Ik had met Wiljo afgesproken het 's ochtends nogmaals te bekijken, want wind wordt niet altijd even goed voorspeld. Vanochtend gaf de TAF nog steeds harde wind aan, maar het zou wat later beginnen, pas na 11:00. Telefonisch besloten we het vliegplan aan te passen, en een korte rondvlucht te doen om vóór de voorspelde wind weer terug te zijn.

Op de club aangekomen gaf de METAR aan dat de huidige wind uit 230 kwam (zuid-west) met 14 knopen. Er hingen veel kisten in het circuit, allemaal lekker oefenen met een beetje meer wind. Met de PH-SVG vlogen we, na even getankt te hebben, via een direct Leidschenveen naar Hoek van Holland, en van daar vlogen we via de nieuwe waterweg over Rotterdam centrum terug naar het vliegveld. Vlak voor de landing was de wind recht in de baan, 240 met 17 knopen. Prima wind om mee te landen, hetzij wat turbulent. 

 Vliegen met wat hardere wind is goede oefening, maar het moet natuurlijk wel allemaal veilig blijven. Maar alleen vliegen met stralend weer en geen zuchtje wind is ook niet verstandig, want mocht je een keer wat meer wind tegenkomen, is elke ervaring meegenomen.

Happy landings!

Geen opmerkingen: