zondag 2 oktober 2011
Crossing the EHAM CTR
De take-off van EHHV (Hilversum airfield) was zoals altijd; short and bumpy. Baan 25 was in gebruik dus ruimte zat voor het uitklimmen, niets dan polder. De Archer (PH-WKB) wilde wel klimmen met 22 gallon en 3 inzittenden. Direct na het afmelden bij Hilversum Radio de voorgeprogrammeerde frequentie van Schiphol Tower op de comm set, want reporting point Victor is dan nog maar een paar minuten weg. Op het vliegplan stond DCT Victor DCT Zandvoort. DCT staat voor DireCT en betekent zoveel als 'in een rechte lijn' er naar toe. We zouden dus naar punt Victor vliegen en dan daarvandaan de Control Zone van Schiphol in met als doel pal over Schiphol vliegen in de richting van Zandvoort.
De vrouwelijke controller op EHAM tower vertelde ons dat CTR crossing toegestaan was, via punt Victor, 'at 1000 feet or below'. We mochten dus door! Barry, mijn co-piloot voor deze vlucht, sleutelde (met de video camera in de aanslag) de net ontvangen squawk code in de transponder; 0060.
Ik meldde ons boven Victor en we mochten door naar Bravo, het volgende meldpunt. Halverwege dit stuk riep tower ons op en gaf de opdracht te dalen naar 500 voet. Da's best laag, ongeveer zo'n 150 meter. Ik was wel 'ns eerder over Schiphol gevlogen, maar nog nooit zo laag. We vlogen over een paar gebouwen heen waarvan het dak toch best dichtbij kwam.
Bij Bravo aangekomen kregen we opdracht te 'holden' omdat er een vliegtuig ging vertrekken van baan 18L. Schiphol heeft drie noord-zuid banen (en nog een paar andere); een linker (Left), midden (Center) en rechts (Right). We kwamen vanuit het oosten aanvliegen op de eerste noord-zuid baan die in zuidelijke richting in gebruik was. 18L(eft) dus.
Na 1 orbit boven Bravo mochten we doorvliegen 'inbound the Main Tower', maar wel achter het rollende vliegtuig langs.
Bij de toren aangekomen kregen we de opdracht om de toren te gaan cirkelen, omdat er weer verkeer ging vertrekken van 18L en verkeer ging landen op 18C(enter). De reden dat ze je dan niet boven de baan willen hebben is bij vertrekkend verkeer natuurlijk logisch. Bij landend verkeer lijkt het minder logisch, maar je moet er rekening mee houden dat een landend vliegtuig een doorstart moet kunnen maken om welke reden dan ook. En dan zou je net in zijn vluchtpad kunnen hangen. Als je kort om de toren draait blijf je precies binnen het banen stelsel.
We kregen daarna opdracht om richting het zuiden te vliegen, maar die opdracht werd snel vervangen voor een nieuwe opdracht om nogmaals om de toren te cirkelen. Hans (mijn co-piloot van de eerste vlucht) was druk bezig met maken van foto's en kreeg hierdoor een tweede ronde aangeboden. Een tweede vliegtuig landde op 18C waarna we mochten doorvliegen richting het westen. We moesten daarbij over het einde van baan 18C vliegen maar we moesten ten zuiden van 18R blijven.
Nadat we 18R waren gepasseerd mochten we een rechterbocht inzetten richting Zandvoort en weer klimmen naar maximaal 1000 voet.
Bij het verlaten van de CTR bedankte ik de controller hartelijk voor de medewerking wat werd beantwoord met een 'tot de volgende keer'. Deal, houden we je aan! ;-)
De kustlijn volgend vlogen we naar Hoek van Holland voor een Hotel arrival into EHRD. Top middagje vliegen zo. Thnx guys!
Filmpje!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
blijft leuk he ;-)
Maar landend verkeer op 18L, heb ik nog nooit gezien? Was het niet 36R?
Helemaal gelijk. Ff teruggekeken, was landend verkeer. Ik dacht 'rolling out' verstaan te hebben. Was vast 'rolling'...
Een reactie posten