Twee weken geleden was het weer zover, de Grote Hoogvliegersdag op Schiphol. Net als vorig jaar mocht ik weer rondjes vliegen met hoogvliegertjes op de grootste luchthaven van Nederland. Mark en ik zouden een toestel delen (PH-VSY) met Arjan als ferry piloot.
In alle vroegte waren we op de club waar Arjan al bezig was met het tanken van het toestel en de voorbereidingen.
Korte tijd later hingen we gewapend met veel goede zin in de lucht op weg naar Schiphol (EHAM).
Daar aangekomen kregen we eerst een briefing van Wouter, de vlucht coordinator. We moesten zo veel mogelijk vluchten in de ochtend doen, want er kwam slecht weer aan.
Ik haalde meteen mijn eerste 'klantje' op, Elfie.
Elfie kon niet voorin zitten wegens haar handicap, maar achterin was net zo leuk! De forse wind van die dag bleek al goed aanwezig, het was behoorlijk tikkerig onderweg waardoor het meteen wel een spannende vlucht werd voor Elfie. We vlogen via de Vinkeveense plassen de CTR uit en zette vandaar koers naar Muiden. We vlogen door naar het eilandje Pampus waar we linksaf gingen richting Oranjesluizen. Daar moesten we een three-sixty draaien om ruimte te maken voor een andere vliegtuig. Na één rondje mochten we weer door richting centrum van de stad, pal over het centraal station heen.
Daar draaiden we weer naar links om op te lijnen met baan 22 voor een hele lange final. Extra lang vanwege de harde tegenwind. Maar ook op final moesten we weer een rondje draaien om ander verkeer voor te laten, maar laat dat nou net boven de woning van Elfie zijn!
Na het rondje van de zaak mochten we weer verder voor de landing die lekker soepel ging doordat de wind zowat recht in de baan stond.
Daarna was Mark aan de beurt om te vliegen.
Op de foto hieronder twee van de drie VCR toestellen die meededen:
Het Hoogvliegersplatform:
Tijdens Mark z'n rondje werd het weer al maar slechter en slechter en kort daarna werd de vliegoperatie dan ook stilgelegd. No more flying. Dus maar een beetje rondneuzen in de hangaar...
Na een paar uur leek het beter te worden dus haalde ik de volgende hoogvlieger op, Kevin.
We moesten nog even wat verzinnen om Kevin comfortabel te laten 'horen', maar ook dat lukte.
We stapten in voor de vlucht, maar ik zag een aantal vliegtuigen bij de baan klaar staan om op te stijgen, maar niet daadwerkelijk vertrekken. Ik besloot na overleg met Arjan maar even te wachten met taxiën totdat de rij wat minder groot was. Maar na 40 minuten vragenvuur stonden de toestellen er nog steeds. Even later reden ze zelfs terug naar het platform. Arjan informeerde ons dat ze niet weg mochten vanwege het weer. Dus maar uitstappen en kijken wat er zou gaan gebeuren. Teleurstelling alom natuurlijk!
Bij de incheck tafel kwam kort daarna het bericht dat er drie toestellen mochten opstijgen om te proberen of het rondje goed te doen was. En ik mocht als een van die drie op pad. Dus snel Kevin weer opgezocht met de mededeling; "we gaan toch vliegen!"
Dus weer naar het toestel, instappen, opstarten en wegwezen. Kevin zat naast me en kon niet wachten om zelf te mogen sturen. Z'n moeder moest z'n enthousiasme zelfs een beetje temperen. ;-)
We stegen op en ik vloog het toestel de CTR uit, waarna Kevin het mocht overnemen. En dat hebben we geweten! Kevin vond dat het stuur absoluut was om flink aan te draaien (met voorkeur naar rechts) waardoor we getrakteerd werden op een achtbaanachtige ride. Hij vond het prachtig! Hoe langer hij vloog, hoe meer bochtenwerk we te zien kregen. We waren in no time boven centrum waar ik het weer van Kevin overnam voor de landing, al had 'ie dat best zelf gekund hoor!
De landing was smooth like a baby's butt, de passagiers hadden zelfs niet door dat we al geland waren. ;-). Weer achter de gele auto aan om te parkeren.
Mark kon daarna ook nog een vlucht doen, maar toen was het alweer tijd voor de runway run, het laatste onderdeel van de dag.
Ondanks het wat mindere weer midden op de dag was het toch weer ontzettend leuk. Er zijn weer honderden foto's gemaakt en drie filmpjes, één van Schiphol TV, ééntje gemaakt door Schiphol Airside operations, en één van HV zelf.
En hier het verslag van de dag zelf...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten