“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 26 juni 2015

CB-IR / E-IR

Op verzoek een blog over CB-IR / E-IR. Een traject waar ik zelf net mee begonnen ben.

De stap naar een (klassieke) IR (instrument Rating) is door de jaren heen voor velen te groot geworden; te duur en te omvangrijk. Een was dan ook een zeer duidelijke afname van het aantal piloten die na hun PPL door gingen voor een IR waar te nemen. Daar moest verandering in komen, want IR skills zijn een zeer waardevolle uitbreiding van je vliegkunsten.
Sinds april 2014 is er voor de GA vlieger een nieuwe manier om aan een IR te komen. Een IR heb je nodig om bij geen/beperkt zicht toch te kunnen vliegen (donker, wolken), uiteraard wel met limieten.

Een klassieke IR kon behaald worden door na het PPL door te gaan met IR theorie (7 vakken) en praktijk (50u). Echter, deze IR was niet toegespitst op GA vliegers. Deze IR opleiding is in feite hetzelde voor de 'hobby' vlieger als voor de verkeersvlieger.

Het idee achter de nieuwe CB-IR (Competency Based IR) methode is dat piloten meer op basis van competentie naar een (volledige) IR toewerken, i.p.v. op basis van een vaste hoeveelheid trainingsuren (voorgaande training en ervaring mogen -deels- worden meegenomen). Wat daar nog bij gekomen is als een tussenstap; de En-route IR (E-IR, in feite een modulaire stap naar het full IR). En er zijn ook wat zaken uitgehaald zie de gemiddelde GA vlieger nooit zal tegenkomen; hard en hoog. Met je Piper zul je je nooit op FL340 bevinden, met een snelheid van 400 knots.
Dus e.e.a. is meer toegespitst op GA vliegers.

Over CB-IR: The first important point to emphasise about the “CB-IR” is that it is a training method for achieving the “full” EASA Instrument Rating. It is not a different qualification, and the privileges of an IR acquired through this method are not restricted in any way.
The only difference between a “CB-IR” and an traditional “IR” relates to the reduced TK syllabus in the CB-IR TK, and it means that a CB-IR holder (with a pass in the CB-IR TK exams) transitioning to turbine aircraft needs to take a slightly longer High Performance Aircraft (HPA) exam than someone who passed the ‘traditional’ IR TK.

De theorie is qua hoeveelheid vakken niet minder geworden, dat zijn er nog steeds 7. Want van al die zaken moet je wel wat weten. Deze vakken zijn; Meteo, Air Law, IFR comms, Human Performance, Instruments, Radio Navigation en Flight Planning.
Echter, de hoeveelheid leerstof is verminderd. Dat zit ergens tussen 20% en 40% minder, afhankelijk van het vak. Voor al deze vakken moet je gewoon examen doen bij het CBR, net als bij de klassieke IR. De examens bevatten per vak minder vragen, en schijnen makkelijker te zijn. Je moet ze echter wel in kortere tijd maken.
Minimaal 8 uur van je theorie opleiding moet klassikaal gevolgd worden, dat is verplicht.

Dan de praktijk kant.
Met CB-IR kom je uiteindelijk bij een volledige IR. Er is (toch ook) een vast aantal uren dat je moet trainen, 40 (dus 10 minder dan bij de  klassieke IR). Die 40u is als volgt opgebouwd:
  • Initiële 15 uur training (bijvoorbeeld voor E-IR). Hier mogen ook simulator uren bij zitten. 10 u verplicht bij een ATO, 5u mag bij een IR-I. 
  • Daarna nog 15 uur training volgen bij een IRI of FI met IR (hoeft geen ATO te zijn), óf daadwerkelijk gevlogen IFR uren met de E-IR rating. 
  • Daarna 10 uur training die verplicht bij een ATO gemaakt moeten worden.
Met name in dat tussenliggende deel zie het het competency karakter wat terugkomen; opgedane ervaring. Hoe dat in de praktijk uitpakt en hoe praktisch dat daadwerkelijk is zal moeten blijken.

E-IR is een (geheel nieuwe) optionele tussenstap (maar kan ook je einddoel zijn).
Je begint met je IR training, met de focus op en-route op instrumenten vliegen. Maar in dit deel doe je ook een aantal approach trainingen. Er is een aparte syllabus voor dit deel van de opleiding.
Wat mag je nu als je na 15 uur E-IR examen doet?
  • start en landing onder VFR in VMC
  • een uur voor en na de geplande ETA moeten aantoonbaar VMC condities heersen
  • IFR airways vliegen, inclusief klasse A airspace
  • Special VFR blijft gewoon mogelijk voor start en landing
Het aardige is dus dat je kunt kiezen voor de E-IR als einddoel (want we vliegen best vaak op velden zonder instrument naderingen), maar ook als bruikbare en nuttige tussenstap richting een full IR. Als je het E-IR examen gehaald hebt en ondertussen door lest richting de full IR, kun je onderstussen
wel al gebruik maken van je en-route IR privileges, en zo ook IR ervaring op doen.
Als je verder gaat naar full IR hoef je dus geen aanvullende theorie examens meer te doen. De theorie die je hebt gedaan is al de volledige theorie die je nodig hebt, en covert daarmee uiteraard ook de E-IR kennis.

Om te beginnen aan dit verhaal zijn er natuurlijk minimale eisen:
  • PPL met 20 uur overland als PIC
  • night qualification niet verplicht, maar als E-IR 's nachts gebruikt gaat worden, dan wel.
  • dus zonder night qualification mag er alleen E-IR gedurende daglicht gevlogen worden.
  • theorie gedaan hebben, 7 vakken.
  • klasse II medical aangevuld met audiogram (IR checked) 
  • praktijkexamen IFR radio communications

Er is dus geen verplichting meer voor een Night Qualification. Deze moet je alleen doen als je ook 's nachts wilt gaan vliegen. Als je alleen overdag IFR gaat vliegen (of alleen overdag mág vliegen) hoef je dus geen NQ te halen.

De E-IR heeft de volgende geldigheid:
  • 12 maanden
  • binnen die 12 maanden 6 uur als PIC onder IFR vliegen incl 1 trainingsuur als PIC = voldoende voor verlenging
  • uren niet gehaald?: Proficiency check
  • deze uren tellen ook mee voor je SEP rating
Aangezien CB-IR een volledige IR is, zal er daar geen verschil zijn in het geldig houden van de rating, dus met de jaarlijkse profcheck.

Wat kost het?
Op dit moment kun je bij Orbit Groundschool via Distance learning een CB-IR theorie traject doen voor 1900 euro.
Wat daar niet bij zit zijn de kosten voor de examens bij het CBR, reken 100 euro per examen (7x dus).
Je moet ook apart je IFR RT opleiding en examen doen, reken 450 euro hiervoor.
En je bent natuurlijk tijd kwijt aan de klassikale training, die doordeweeks is.
Qua praktijk moet je je trainingsuren vermenigvuldigen met het uurtarief+instructie kosten, en dat is natuurlijk bij elke school/club anders.

Ik hoop dat dit e.e.a. duidelijker maakt voor de geinteresseerden.
Als ik iets verkeerds geroepen heb, laat het me weten, dan pas ik het aan.


Geen opmerkingen: