“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 24 mei 2017

Vliegen in Nieuw Zeeland

We zijn inmiddels weer een paar maanden verder, tijd voor een update. 

Als je wilt vliegen in Nieuw Zeeland heb je een paar opties. 
Voor een incidentele vlucht kun je het beste met een instructeur gaan vliegen. Da's een kwestie van afspraak maken, instappen en vliegen. Op die manier ben ik in 2014 de lucht in geweest in Queenstown. Als je zelfstandig op pad wilt kan dan ook, maar dat kost wat meer moeite. 

De eerste optie is te gaan voor een "short term validation of overseas flight crew licenses". Hiermee mag je maximaal 6 maanden vliegen in NZ. Je moet daarvoor minimaal LPE level 4 hebben. 
Als je als PPL onder VFR wilt vliegen moet je bij een school of club een BFR doen, een Biennial Flight Review. Ofwel, de gebruikelijke twee-jaarlijkse check die je doet ter verlenging van je brevet. Daarna kun je middels dit formulier de validation aanvragen, waar je 197 NZ dollar voor moet betalen (ongeveer 125 euro). Wanneer je die hebt kun je op pad, wellicht nog met een checkout als je bij een andere club een kist huurt. 

Voor CPL en ATPL ligt het anders. Een validation van een commercieel brevet met als bedoeling commercieel vliegen mag niet zonder specifieke bevestiging (per brief) van de werkgever waar je voor gaat vliegen. Verder moet je het NZ CPL air law written examen doen.  
Als je IFR wilt vliegen moet je ook het NZ CPL instrument rating air law written examen doen. 

De laatste optie is om voor een volledige conversie te gaan, waarbij je een echt NZ FCL krijgt. Aangezien het onze bedoeling is om hier langer dan 6 maanden te blijven heb ik dat pad gekozen. 

De afgelopen tijd ben ik dus bezig geweest met de conversie van mijn EASA FCL naar een NZ license. Je hoeft voor een PPL geen air law examens te doen, maar wel de BFR én de Terrain and Weather awareness training. Dit behelst in totaal (minimaal) 5 uur vliegen onder leiding van een instructeur. Er wordt uitgebreid gekeken naar je skills en additioneel ga je leren hoe je in de bergen moet vliegen. Want dat is iets dat we in Nederland niet veel hebben; bergen. 
Je gaat tijdens die training ook daadwerkelijk een aantal de heuvels in, waarvan minimaal één vlucht met veel wind en bewolking. Dat is aan de erg gaaf om te doen want het ziet er prachtig uit, maar dan wel met goed weer (lees stralende zon en weinig wind). Zodra de weersomstandigheden minder zijn of worden (en dat kan hier snel gaan) kan het best scary worden. Je vliegt jezelf zo vast in een dal waar je niet uit kunt klimmen (vanwege de hoogte of bewolking) of in kunt omdraaien. Je leert goed kijken naar wat de wind doet, aan welke kant je in een dal moet vliegen en tips en tricks om je weg te vinden als je verdwaalt bent (en dat is niet heel moeilijk, want al die dalen lijken veel op elkaar).
Wat o.a. belangrijk is is vliegen in de bad weather configuration. Je selecteert dan 20 graden flaps en gaat ongeveer 70 knopen vliegen. Dat geeft je veel meer tijd om goed om je heen te kijken en je hebt minder ruimte nodig tijdens een turn. Wel opletten, want je zit veel dichter tegen de stall speed aan. Al met al zeer waardevolle extra training waar je echt wat van op steekt. 

Verder moest ik ook nog een beetje gewend raken aan de Garmin G1000 glass cockpit, want dat is waar de C172's mee uitgerust zijn. Maar voor VFR vliegen is dat niet heel complex. 

Afgelopen zaterdag heb ik de conversie training afgerond en gisteren heb ik een hele stapel documenten naar de CAA gestuurd, waaronder de aanvraag voor het NZ brevet. 
Zodra ik die in huis heb ga ik lekker lokaal en cross country vliegen en kunnen jullie weer foto's en video's verwachten. Tevens ga ik nog even een checkout doen (dat is hier trouwens formeel een type rating) in de C152, want daar hebben ze er ook een paar van. 

Wat ik hier waarschijnlijk weinig (wellicht nooit) meer zal doen is buitenland vluchten. Want het dichtstbijzijnde buitenland is Australië. Dat kan overigens wel met flink wat island hoppen, maar dan is een Air New Zealand vlucht wel veel sneller en voordeliger.  ;-)
Vliegen naar het zuider eiland komt daarvoor in de plaats. Er zijn daar een paar prachtige plekken die ik op m'n lijstje heb staan (zoals Mount Cook en Milford Sound) dus genoeg nieuws te ontdekken. 
Maar, eerst maar 'ns het noorder eiland verkennen vanuit de lucht! 

Switching off!

ZK-KAZ, Cessna172 met Garmin G1000
























Geen opmerkingen: