“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 22 september 2017

Kleurendoof

Kleurendoof. Dan ben ik.

Nou ja, niet helemaal, ik zie gewoon dat het stoplicht op rood staat, de lucht blauw is en het gras groen (toch?), maar ik zie wel minder kleurverschil dan 'normale' mensen. Dat uit zich voornamlijk in kleuren die ergens tussen inzitten en in intensiteiten van kleuren. Iets te maken met defecte kegeltjes en/of staafjes. In feite zie ik alle kleuren van de regenboog, maar ik geef sommige daarvan aan andere naam (of helemaal geen naam).

Officieel heet dat CVD; Colour Vison Deficiency. Ik wist niet dat ik het had, tot mijn 16e. Toen werd ik gekeurd voor de Luchtmacht en de keuringsarts wist me te vertellen dat ik kleurenblind was. Ik heb vervolgens commentaar gemaakt op zijn lelijke groene trui, die inderdaad groen was zo bevestigde hij me. Dat hielp overigens verder niet.

Het komt meest voor bij mannen, maar het wordt door de vrouwen in de familie overgedragen. En die hebben meestal zelf geen last van. En bedankt.

Anyway, in de luchtvaart heb je twee gradaties: kleurenziend of kleurenbind. Iemand met een kleine afwijking in het zien van kleuren is meteen kleurenblind. Een tussenvorm is er niet. Zwart/wit, zeg maar.

In Australië maakt dat niets uit. Al 20 jaar geleden hebben ze (onder leiding van een Nederlandse arts) bewezen dat CVD geen bezwaar is voor vliegers en kennen dan ook geen restricties. Australische piloten vliegen overigens wel de hele wereld over. Ook naar landen waar het wel een dingetje is...
In Europa zijn er wel restricties. Iemand als ik krijgt daar een daglicht restrictie. Ofwel, je mag in principe alles (instrument vliegen, met passagiers, commercieel) zolang het maar tijdens daglicht is. Leuk natuurlijk, maar killing voor commerciele activiteiten.
"De vlucht van vanavond is geannuleerd omdat de piloot niet in de donker mag vliegen". Kun je het je voorstellen?

De CAA in Nieuw Zeeland is voornemens de Australische CAA te volgen. Er is een nieuw voorstel dat alle restricties opheft, zolang je maar radio contact hebt in gecontroleerde gebieden. Dat heeft dan weer te maken met een (oude) reden van de restrictie; verkeerstorens kunnen gekleurde lampen gebruiken om je toesteming te geven om te landen -of juist niet-. Als dit voorstel er door komt, ben ik in één klap van de restricties af (althans, in Nieuw Zeeland), want ik vlieg geen vliegtuigen zonder radio. En daar ben ik enorm blij om.

Grappig detail; veel mensen met CVD ontwikkelen een beter nachtzicht. Natuurlijke compensatie. Als kind merkte ik wel dat ik beter in het donker zag dan mijn vriendjes, maar ja, wist ik veel. En juist in de luchtvaart krijg je dan een daglicht restrictie...  ;-D

Wordt vervolgd....

(Extra beetje uitleg hier.)

Geen opmerkingen: