“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 19 februari 2011

Flying blind

Een paar keer per jaar organiseert de vliegclub een avond nachtvliegen (instrumentvliegen in het donker). Meestal in de winterperiode omdat de avonden dan natuurlijk lekker lang zijn. Aangezien ik al 'ns eerder was meegeweest op zo'n trip en dat onwijs gaaf vond had ik me weer opgegeven.
Het weer is natuurlijk een belangrijke factor bij zo'n evenement. Welliswaar hebben we geen volledig onbewolkte lucht nodig (we vliegen per slot van rekening op instrumenten en niet op zicht) maar een vette sneeuwbui of windkracht 7 is toch wat veel van het goede.

Het nachtvliegen werd dan ook een paar keer verzet, o.a. naar dagen die ik zelf niet kon. Afijn, ging 'm niet worden.
Eén van de vliegers van club2009 (de club binnen de club waarmee we regelmatig leuke vluchten maken), Manuel, zat met hetzelfde probleem en stelde voor met een kleiner groepje alsnog een nachtvlucht te regelen. Na wat heen en weer gemail bleven Arjan, Mauel en ik over en vonden instructeur Victor weer (wanneer niet...) bereidt ons te begeleiden. Ook die afspraak moest twee keer verzet worden, maar afgelopen donderdag leek alles Go For Launch!
We waren allemaal beschikbaar, het weer was prima (zelfs erg goed) en de kist was beschikbaar. Alle ingrediënten voor een mooie vlucht.

We spraken aan het einde van de middag af op de club voor de briefing. Een echte instrumentvlucht (IFR) vergt toch wat meer voorbereiding dan de VFR vluchten die ik zelf vlieg. Het vliegplan is iets anders qua route, maar met name de vertrek en aankomst procedures zijn best ingewikkeld.
Het plan was om van Rotterdam (EHRD) naar Maastricht te vliegen (EHBK, Beek/Maastricht-Aachen airport), daarna naar Antwerpen (EBAW) en vervolgens weer terug naar de thuisbasis. Met deze driehoek zouden we alledrie een leg kunnen vliegen.
Arjan wilde graag van Maastricht naar Antwerpen vliegen om daar een VOR DME approach te doen en ik wilde wel beginnen met de vlucht van Rotterdam naar Maastricht.

Ik zal niet alle drie de legs beschrijven, want dan wordt het wel een heel lang verhaal (ja, nog langer...). Dus ik doe alleen mijn leg, de eerste van de drie dus.
Bij het IFR vliegen maak je o.a. gebruik van SID's (Standard Intrument Departure) en STAR's (Standard Terminal Arrival Route). Dit zijn gepubliceerde, standaard  vertrek en aankomst procedures/routes. Hierin staat exact beschreven hoe je moet vliegen. Dit is echter best complex, want het leunt zwaar op VOR en NDB bakens, afstanden daartoe en andere waypoints. Voor vertrek vanaf Rotterdam richting het zuiden vanaf baan 06 is de INKET 1A (Alpha) departure beschikbaar.
In tekst ziet deze er zo uit:

INKET 1A:
Track 058° MAG. At RTM VOR turn right to track 065° MAG (RTM 065). At 2.3 RTM turn right to track 154° MAG to INKET (14.4 RTM). INKET at 3000 ft AMSL.

Op onderstaand plaatje (uitsnede van de SID chart EHRD runway 06) is het grafisch afgebeeld.
















Maar wat staat er nu?
Na take-off vanaf baan 06, vlieg koers 058 (magnetisch) richting het VOR baken RTM.
Boven het baken aangekomen, maak een rechterbocht naar koers 065 (magnetisch). Voor beide koersen kun je radialen van deze VOR gebruiken als hulpmiddel.
Op 2.3 nautical mile afstand van het baken RTM (gemeten door de DME - Distance Measuring Equipment) een rechterbocht koers 154 (magnetisch) richting waypoint INKET. Op 14.4 NM vanaf baken RTM ben je daar aangekomen.
INKET is geen baken, maar een waypoint op de vliegkaart. Middels radio bakens kun je bepalen of je goed zit. Bij INKET moet je op 3000 voet zitten.

Deze SID hebben we dan ook exact zo gevlogen.
Al voor dat punt (INKET) werden we gecleared naar waypoint OSGOS. Aangezien dat ook geen baken is, vroegen we aan de ATC controller (in dit geval Dutch Mil) voor vectors (koersen) richting dat punt.
We kregen daarop terug dat we rechtstreeks naar een NDB baken op het vliegveld Eindhoven mochten koersen. Dus de frequentie van de baken in de ADF (Automatic Direction Finder) gezet en de naald gevolgd naar Eindhoven. Daarna kregen we koersen richting Maastricht. Victor had FL70 gefiled, en aangezien de kist nogal zwaar was duurde het best even voor we daar waren.

In de buurt van Maastricht werden we door Maastricht approach met vectors om het veld heen geleidt en naar de ILS van baan 03 gestuurd. Dat is overigens redelijk makkelijk IFR vliegen. Je vliegt gewoon de koersen en hoogten die je opgedragen krijgt, waarna het ILS instrument (Instrument Landing System) in de cockpit je verder naar de baan brengt (zowel in horizontaal als vertikaal vlak).Op 575 voet AMSL (200 voet + 375, de hoogte van Maastricht zelf) moet je dan de baan zien en mag je verder. Lukt dat niet door bijvoorbeeld mist, dan wordt het een missed approach en moet je het opnieuw doen, dan wel uitwijken naar een ander vliegveld.

Nou, die baan zagen we natuurlijk wel met dat heldere weer. De hele kerstboom was verlicht op de baan, dus niet te missen. Er was wat turbulentie op short final en een beetje crosswind, maar de landing was prima.
We mochten eraf bij intersection Whiskey4, waarna de marshaller ons naar de parkeerplaats begeleidde. Engine shutdown, end of trip. Gaaf!!

Op dit vliegveld deden we de pilot change. Arjan zou de volgende leg naar Antwerpen vliegen, lees hier zijn verslag.
Ik had m'n video camera meegenomen voor deze trip, dus vanaf dit leg heb ik beelden. Zodra ik het filmpje klaar heb post ik het op dit blog. Het uitzicht was i.i.g. prachtig kan ik je melden!

Ik mijn geval steeg ik op met ondergaande zon en tegen de tijd dat we in Maastricht aankwamen was het pikkedonker. Erg mooi om op dat moment te kunnen vliegen.













Het smaakt wel naar meer. Ik zoek nu dus sponsors voor een IFR training...  ;-)

Filmje van mijn leg en landing:




Filmpje van legs 2 en 3.


IFR flight from Rotterdam to Maastricht & Antwerp from Marcel Koks on Vimeo.

Happy Landings!

2 opmerkingen:

Rembrand&Margreet zei

Jammer dat wij geen videocamera hadden, dan had je ook nog wat air-to-air materiaal. Wij hebben het hele stuk schuin onder jullie gehangen. Moment dat er een kist opposite tussen jullie en ons doorging was ook wel gaaf!

Skycaptain Marz zei

Ja inderdaad! Jullie zaten op FL50 toch?