“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

maandag 7 maart 2011

Introducing...PH-VZV

Een tijdje geleden werd ik benaderd met de vraag of ik mee wilde doen met het vliegen op een Cessna 172 met 2.0 Centurion diesel motor, de PH-VZV. Ik had dit call sign wel 'ns eerder gezien, namelijk op deze site.
Naast dat deze kist in de verhuur staat, is hij ook te koop. Maar net zoals met huizen is momenteel de vliegtuigen markt niet heel goed.

Een groepje Rotterdam based vliegers had het plan opgevat om deze kist een jaar naar Rotterdam te halen, om zo voor een gunstig tarief te kunnen vliegen. De eigenaar was daar wel voor te porren.
Er werd een groepje 'veel' vliegers benaderd met de vraag of ze interesse hadden om een bepaald aantal uren op dit toestel te gaan vliegen. Om de beschikbaarheid hoog te houden lag dit aantal op ongeveer 7 man. Die werden gevonden en de kist werd naar EHRD gehaald.

Op Rotterdam is hangaar ruimte gehuurd op Foxtrot, aan de andere kant van het vliegveld t.o.v. de vliegclub (vlakbij het tankeiland). Voordeel hiervan is dat het toestel altijd warm en droog staat en we hebben de luxe dat hij buiten wordt gezet als je wilt gaan vliegen en ook weer geparkeerd als je terug bent.

Onder de mensen die met deze kist gaat vliegen bevindt zich Oscar. Het leek me nuttig samen met een andere piloot kennis met deze kist te maken samen en uit te proberen, dus een afspraak werd gemaakt.
Ik vlieg al een tijdje met de Cessna172 van VCR en ik heb redelijk wat diesel ervaring met de Robin's en natuurlijk de Diamond DA40 die we op de club hadden. Maar de combi Cessna/diesel is nieuw voor mij, dus goed om daar even aan te wennen onder het toeziend oog van een tweede piloot.

Het was prachtig weer deze zondag en zoals beloofd stond na een telefoontje de kist netjes buiten.


We begonnen natuurlijk met de preflight om daarna in te stappen voor de testvlucht naar EHMZ. Oscar zou deze leg vliegen want hij wilde graag wat T&G's doen daar. De checklist en startup vormden geen probleem. Rotterdam delivery meldde nog wel dat dit een nog niet vaak gehoord call-sign was. We hebben ze verteld dat ze er maar aan moeten wennen.  ;-)

Taxi to V4, runway 06, waar we de run-up deden. Deze diesel heeft ook een FADEC met 2 computers die je checkt bij run-up. Eigenlijk allemaal niet anders dan we gewend waren met de club diesels.
We meldden ons 'ready for departure' waarna we mochten vertrekken. Full power op de throttle en gááán!
We werden aangenaam verrast door de climbrate; 900 feet per minute. Nu zaten we maar met 2 mensen in de kist en hadden 15 gallon bij ons (ongeveer de helft van de maximale fuel) maar toch, klimmen als een dolle! Erg gaaf.

Na het verlaten van de CTR via Spijkenisse schakelden we over naar Rotterdam Approach en klommen we naar 3000 voet. De VZV heeft een ADS-B transponder, wat betekent dat we op verschillende radar systemen te zien zijn. Zo ook op een SBS-1 van ATCbox. Met dank aan Arjan dit plaatje:














Wij waren de kist in de witte ovaal.

De T&G's op EHMZ gingen gesmeerd, tijd voor een full stop voor wat Jet-A1 voor de kist, een drankje voor ons en de pilot change.
Na take-off werd ook ik overdonderd door de climbrate. Door de voorruit zag ik dan ook alleen maar lucht. Was zelfs noodzakelijk even alleen op instrumenten te vliegen om de boel recht te houden.Gelukkig pas geleden nog uitgebreid geoefend.
Op de leg terug naar EHRD nog even wat steile bochten gedraaid en een stukje slow flight. Ik kreeg 'm op 45 kts indicated met 20 graden flaps en 40 kts groundspeed door wat tegenwind. Oftwewel kruipen!

Al met al erg goed te vliegen deze kist. De heren piloten hadden het prima naar hun zin...

















Nu was het ook prachtig weer, wat een goeie combinatie is met vliegen...


































We vlogen een Hotel arrival en na een beauty van een landing op EHRD ging het taxi bordje uit, niet naar Lima maar naar Foxtrot. Het toestel mochten we ruim neerzetten, stallen in de hangaar wordt gedaan.  ;-)

















De ervaring met deze kist is heel positief wat ons betreft. Een nadeel is dat vanwege de W&B er maar 3 volwassen in kunnen, daar moet ik rekening mee houden bij het boeken van de vluchten. Voordeel voor passagiers is het zicht naar beneden. Er zitten namelijk geen vleugels voor.
Verder ziet deze machine er top uit. Alles is netjes en werkt, zelfs de stoelbekleding ziet er strak uit.

Ik blijf natuurlijk ook gewoon bij VCR vliegen hetzij wat minder. Komend weekend heb ik daar weer volle bak, als het weer meezit...




Geen opmerkingen: