“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 24 maart 2011

Flying a 737-800 (2)

Gisteren weer een unieke vlieg ervaring opgedaan.
Een tijdje geleden heb ik een keer gevlogen op een Boeing 737 simulator op Schiphol. Dat was natuurlijk erg gaaf om te doen. Deze simulator was een zogenaamde static sim, ofwel, hij beweegt niet. Bewegende simulatoren zijn er natuurlijk zat, maar die kosten over het algemeen een godsvermogen voor een uurtje 'hangen'.

De mensen achter Simsensation vonden dat dat anders moest kunnen en zij hebben sinds kort op vliegveld Lelystad een full motion 737-800 simulator staan, die voor een leuke prijs te vliegen is.
Barry (deze en deze dus) en ik, beiden actief op ATCbox, zagen daar een leuke aanbieding voorbij komen.

Dus een afspraak gemaakt en de sim geboekt voor twee uur.
Gisteren was het dan zover, op naar Lelystad! We reden een beetje voor de file uit en waren lekker op tijd op EHLE. Wat eten op het terras van het restaurant boven de Martinair flightschool en daarna naar Simsensation.

We kregen eerst wat uitleg op de mockup, waar zit wat.
























Daarna meteen de simulator in, die er aan de buitenkant zo uit ziet:


































Aan de binnenkant is 'ie niet van echt te onderscheiden:

























Alles was compleet, inclusief het schapevachtje op de pilot seats. We namen plaats en de sim werd opgestart.
Het beeld kwam tot leven en we stonden aan een pier op Schiphol. De pushback werd ingezet en meteen voelden we het het eerste schokje omdat de kist in beweging kwam. Awesome!
We begonnen de opstart procedure met het inschakelen van de APU, waarna we de motoren konden starten. Ik ben die procedure nu alweer vergeten, maar het had iets te maken met veel schakelaars, bleed air en fuel pumps. Verder nog iets met Seatbelt en  no smoking sign (jazeker, inclusief pong...), cabin pressure, pitot heat en meer dingen die toch wel handig zijn voor je vertrekt.

Uiteindelijk stonden we op het platform met twee draaiende motoren en een ingestelde FMS. Captain Barry gaf wat gas om te kunnen taxiën en testte daarna de brakes. Kloink! En stil stonden we weer. Check, die werken dus.

We reden de baan op sturend met de tiller (speed < 15 kts), flaps 5, power naar 95% en rollen maar! V1, Vr, rotate en los, there we go. Eitje eigenlijk dat opstijgen. Zolang die twee stofzuigers maar lopen.
Neus op 20 graden en doorklimmen. Ging wel iets harder dan de gemiddelde Piper of Cessna waar ik in vlieg.

















We hebben vervolgens een hele rits take-offs en landingen gedaan op onder andere Schiphol, Rotterdam, Sint Maarten en zelfs op Kai Tak, dat spectaculaire vliegveld in Hongkong.
En ja, er zaten zelfs landingen bij waarvan het eventueel misschien wellicht mogelijk zou zijn geweest om gezond van weg te lopen met een beetje geluk.  ;-)

We hadden we er i.i.g. erg veel lol in en de uren vlogen letterlijk voorbij. Naast het start en landing werk hebben we ook nog een volledige stall gedaan vanaf 10000 voet (plop en weg 3500 voet) en een roll om de lengte as, jihaa! Aerobatics vliegen in een 737, gewoon omdat het kan.


















Na twee uur stuiteren klommen we de sim weer uit.
Het ding is erg realistisch door alle bewegingen, die heel natuurlijk en bekend aanvoelen. Het was in ieder geval een fantastische ervaring. Dit was zeker niet de laatste keer in deze machine!

Filmpje...