Afgelopen weekend was weer een leuk vliegweekend!
Zaterdag (na een eerdere cancel door slecht weer) had ik afgesproken met Dirk, een collega bij een opdrachtgever. Tijdens een klus hadden we het over vliegen en het bleek dat hij daar wel wat mee had. Hij dacht er zelfs over voor zijn PPL te gaan.
Een afspraak was dus snel gemaakt en hij wilde graag 'ns in een Cessna172 vliegen. Op de club hebben we er nog één, de PH-ANH. Niet echt mijn favoriet; het is een oud beestje (1986) en zo ziet ze er ook uit. De term rammelbak zou niet helemaal misplaatst zijn. Toch zijn deze machines oerdegelijk, bestand tegen een stootje en veel vliegers zweren erbij. Ieder z'n ding niet waar?
Dirk wilde graag naar Hilversum vliegen en zo gezegd zo gedaan. Tanken was niet nodig, dus we konden meteen op pad na de pre-flight inspection. Via runway 06 stegen we op voor een Mike departure. We vlogen IFR (I Follow Roads & Rivers) via de A12 naar Utrecht en vanaf daar via de A27 richting Hilversum.
Bij Hilversum aangekomen hoorden we van Hilversum Radio dat baan 13 in gebruik was. Leuk voor mij, want ik ben hier vaak geland, maar nog nooit op baan 13/31.
Hilversum heeft 3 grasbanen; 13/31, 18/36 en 07/25. Deze zijn tussen de 600 en 700 meter lang.
Zo op tekening (bron AIS-Netherlands) ziet het er behoorlijk duidelijk uit. Maar, het is gras.
Vanuit de lucht ziet het er dus zo uit:
Dat is al een stuk minder duidelijk. Voeg daar nog wat afstand aan toe, slecht zicht doordat de zon recht in de plexiglas cockpit ruit vol met krassen staat en een hoek vanwege het aanvliegen. Ik besloot daarom om eerst langs het veld te vliegen om baan 13 visueel te bekijken om vervolgens de approach te doen. Haaks op downwind aanvliegen, links koers 310 (ongeveer), daarna rechterbocht naar base. Hier komt meteen het grootste nadeel van een Cessna om de hoek. Omdat de vleugel bij een hoogdekker (in tegenstelling tot een laagdekker) in een bocht precies in je blikveld komt zie je de baan niet meer. Voor een korte periode heb je dus geen zicht op waar je naar toe wilt. Overkomelijk, maar niet handig. We hadden als voordeel dat er een kist voor ons zat die we een beetje als referentie konden gebruiken waardoor we netjes voor de baan uitkwamen op final. Na de bouncy landing per taxi naar de parkeer plaatsen. Druk was het er niet, plek zat.
Landing geld betaald, koffie op het terras van het restaurant (heerlijk weertje...) en weer klaar voor de retourvlucht naar Rotterdam.
Na take-off van baan 13 gebruikten we wat NBD en VOR bakens om terug te vliegen. Eerst NBD NV (bij Nieuwkoop), daarna RR (bij Gouda), met ondertussen de DME afgestemd op RTM. Via Romeo en een approach overhead the city via de Euromast doken we het circuit in voor de landing op runway 06.
Tijdens het remmen na de landing bleek het rechter main gear wiel te blokkeren. Smoking rubber baby!
Al met al een leuke vlucht en weer 'ns een keer een GPS track gemaakt...
--//--
Zondag stond wederom een vlucht op de planning. Ook deze was eerder gecanceled door slecht weer.
Ik zou met Patrick en Ymke (u kent ze wel, de zweefvliegers van EHVB) een retourtje Teuge vliegen. Ook zij hadden een verzoek; vliegen in een Robin DR400. De Robin kennen ze op zich wel, die wordt vaak gebruikt als sleepkist. Maar dan hangen ze er dus achter i.p.v. dat ze erin zitten.
Ik had mijn ouwe trouwe leskist geboekt, de PH-SVU met diesel motor. Was alweer even geleden dat ik op de U gevlogen heb, dus ik had er veel zin in. Alles voelde ook meteen weer erg vertrouwd aan. Mag ook wel na al die uren intensief lessen op deze machine.
Runway 24 was nu in gebruik en via een Mike departure vlogen we de Rotterdam CTR uit. De route liep via de Deelen CTR wat zeer bekend terrein is voor Patrick en Ymke. Ze hebben daar vele uren in de lucht doorgebracht. Er waren ook nu zwevers actief, we zagen er een paar in de lucht.
Na het verlaten van de Deelen CTR de daling ingezet om bij het verplichte meldpunt Sierra op 700 voet te zitten. Teuge had 27 in gebruik, waar we 5 minuten later op landden.
We kregen koffie van de havenmeester (had 'ie beloofd toen hij per radio naar de 'persons on board' vroeg...) wat me meteen de gelegenheid gaf het vliegplan voor de retourvlucht te maken.
Daarna hebben even rondgekeken bij het aanwezig vliegspul om vervolgens weer in te stappen voor de retourvlucht naar Rotterdam.
De U op Teuge:
Ook van deze vlucht een GPS track...
Was dus een fijn vliegweekend. Volgende vlucht gepland over twee weken, naar Texel.
maandag 14 maart 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Lekkere vluchtjes... Overigens werkt de link naar de tracks niet... ;)
@ Arjan, nu weer wel.
heb je niet meer gevlogen sinds je laaste post van 2011 ?
Ja zeker wel, en veel ook hoor:
http://skycaptainmarz.blogspot.com/
Een reactie posten